+31 (0)165 74 60 15

×

19 maart 2015 door Mario Bierkens | Leiderschap

Gisteren is er weer gekozen. Tenminste door de kleine 50 procent van stemgerechtigden die de gang naar de stembus heeft gemaakt. Verkiezingen stellen ons kiezers in de gelegenheid de leiders van het land een spiegel voor te houden. Wie presenteert zich het beste in debatten? Wie spreekt tot de verbeelding en straalt vertrouwen uit? En niet onbelangrijk: wie heeft waargemaakt wat tijdens vorige verkiezingen is geroepen? Want veelgehoorde kritiek in de aanloop op verkiezingen is dat de performance van partijleiders belangrijker is geworden dan de inhoud. Politieke standpunten blijken in de praktijk lang niet altijd stand te houden en verkiezingsbeloftes worden zelden gerealiseerd. Wellicht dat dat gisteren mede geresulteerd heeft in een opkomst die in de buurt ligt van de laagste opkomst ooit, in 1999 bereikt. Zelfs de vele televisie optredens de afgelopen weken hebben niet tot een grotere betrokkenheid van de kiezers geleid.

verkiezingspotlood Los van hoe een ieder hier tegenaan kijkt, heeft onze democratie het voordeel dat we als kiezers de gelegenheid krijgen aan te geven wat we van onze volksvertegenwoordigers vinden. In het bedrijfsleven kennen we dergelijke spiegelmomenten ook. Naast dat we als leiders verantwoording moeten afleggen over resultaten krijgen onze ‘kiezers’ met klant- en medewerkerstevredenheids- metingen en 360 graden feedback assessments de ruimte zich te uiten over de wijze waarop we resultaten boeken. De vraag is alleen: wat doen we als leiders met die (verkiezings)resultaten? Nemen we deze informatie voor kennisgeving aan en gaan we door op de ingeslagen koers? Of zijn we ons bewust van ons inspiratievermogen als leider en het effect op het vertrouwen en de betrokkenheid van onze ‘kiezers’? Door na een spiegelmoment snel zichtbaar te maken dat je daadwerkelijk iets doet met de input van jouw klanten en medewerkers, win je vertrouwen en betrokkenheid om samen met jou ambities te realiseren.

Ik adviseer je daarom om voorafgaand aan een eerst volgende meting scenario’s te bedenken van mogelijke uitslagen en samen met jouw MT al af te spreken welk acties uit gezet worden bij elk scenario. Door van tevoren een plan van aanpak per scenario voor te bereiden, maak je het jezelf en mede-leiders makkelijk direct impact te kunnen maken op basis van de uitkomsten. Hiermee vergroot je op een eenvoudige manier de effectiviteit van een meting en de betrokkenheid van klanten en medewerkers. Praatjes vullen nog steeds geen gaatjes, acties wel. Of zoals ze in Rotterdam scanderen: geen woorden, maar daden! Als ze dat daar maar hard genoeg roepen, hoor je dat misschien óók wel in Den Haag.