+31 (0)165 74 60 15

×

10 april 2017 door Frank van Hal | Sales

Social Media……we doen het vandaag de dag er niet meer even bij. Relaties leggen en uitbouwen via Social Media is een vast onderdeel geworden van Relatiebeheer en Sales. LinkedIn, Twitter, Facebook, WhatsApp, Google+, Periscope, Instagram… Legio mogelijkheden en kanalen om mensen te (ver-) binden aan jouw bedrijf (en aan de professionals die binnen je organisatie actief zijn). Hoe kun je dit planmatig en effectief aanpakken? Kies voor focus en continuïteit!

Focus!

Doe niet elk Social Media kanaal een ‘beetje’. Kies voor focus! Beter een kanaal heel effectief en efficiënt inzetten met resultaat, dan allemaal losse flodders zonder zichtbaarheid. Bepaal als Salesdirecteur/-manager in samenwerking met je professionals de uitgangspunten voor de Social Media aanpak:

  • Op welke (sub-)doelgroepen ligt de focus?
  • Welke Social Media kanalen wil je inzetten om je online zichtbaar te vergroten en beleving te creëren bij (potentiële) relaties?
  • Hoe ga je de geselecteerde Social Media kanalen uitbreiden en updaten? Welke activiteiten promoot je via Social Media als organisatie (via de bedrijfspagina)? En welke activiteiten vanuit de individuele professionals (bijvoorbeeld liken van berichten van relaties)? Social Media activiteiten door de organisatie: ontwikkelingen bij een klant, jubilea, felicitaties bij het behalen van een award, klanten dag, samenwerkingsovereenkomst, best practices, onderzoek in samenwerking met een klant, trends en ontwikkelingen binnen je vakgebied. Individuele activiteiten: app op de verjaardag, foto van een slide tijdens een presentatie, tips delen met je netwerk, een prikkelende quote die je voorbij ziet komen. Posts delen van jouw contactpersoon, speel in op de jaargetijden.
  • Wat is de boodschap (content) die je verstuurt? Uit onderzoek blijkt de meest effectieve content (80%) gericht moet zijn op inhoudelijk interessante berichten. Denk bijvoorbeeld aan artikelen, blogs, prikkelende quotes, best practises van je eigen organisatie als ook van klanten. Slechts 20% van de berichten via Social Media is gericht op het direct verkopen van producten en diensten.
  • Maak een Social Media kalender. Welke gerichte Social Media acties, verdeeld over het jaar, wil je per doelgroep uitvoeren? Denk aan: uitnodiging open huis, gratis adviesgesprek, nieuwe medewerkers, vacatures, groei organisatie, klantevent, goede doelen actie, nieuw product/dienst.
  • Maak een van je medewerkers verantwoordelijk is voor de uitvoering van het actieplan (wissel per kwartaal).

Continuïteit! Van Contacten naar Relaties

Allemaal heel leuk en aardig, maar de inzet van Social Media moet wel ergens toe bijdragen. Geen eenmalige berichten, maar een continue opbouwende flow. Uiteindelijk gaat het om een goede zichtbaarheidsstrategie. Met als doel continu op de mentale agenda komen van klanten en prospects. Zorg er dus voor dat je goede bedoelingen omzet naar concrete acties, door het hanteren van de VTA (voor-tijdens-na-) aanpak:

Vooraf:

  • Informeer twee dagen van tevoren de organisatie over de Social Media actie. Benut hiervoor de interne communicatiekanalen, stuur voorbeelden, reik voorbeeld teksten aan, foto’s, vermeld verantwoordelijke contactpersonen.
  • Zodra iets gepost is, informeer iedereen nogmaals met een korte reminder met als doel dat iedereen de post deelt binnen zijn netwerk en de zichtbaarheid dus vergroot.
  • Mensen die bij de opvolging van de reacties zijn betrokken, worden hieraan herinnerd (hoe en binnen welke tijd te reageren op reacties van de ontvangers).

Tijdens

  • Geef een korte update, plaats een sfeerfoto van een event/klanten dag, deel een slide van een event waar je aanwezig bent, deel posts van anderen.
  • Geef als Directeur/ Manager het goede voorbeeld: schoon je LinkedIn bestand op, sluit je aan bij minimaal 3 groepen, like alle uitingen op de bedrijfspagina’s van klanten, Twitter actuele nieuwsfeiten, App wekelijks naar de salesgroep over Social Media resultaten en reacties.

Achteraf

  • Verzamel ervaringen en deel met het team: wat gedaan en hoe?
  • Welke concrete resultaten hebben de Social Media acties/activiteiten opgeleverd de afgelopen periode opgeleverd?
  • Wat vasthouden, wat niet meer doen en wat toevoegen aan acties en activiteiten?

Social Media in the BtC-omgeving

De aanpak hierboven kan uiteraard ook worden gehanteerd voor het binden en boeien van consumenten via Social Media. Er zijn wel twee grote verschillen:

  • Het Facebook-kanaal en het WhatsApp kanaal zijn het meest populair in de Consumentensfeer. In de zakelijke omgeving is LinkedIn het populairst.
  • Bij BtB is met name de inhoud een belangrijke factor voor de ontvanger. Daar bied je als organisatie toegevoegde waarde. In de consumentenomgeving is juist de aanbieding van producten een belangrijke trekker.

Bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2017

Tot slot

Kruip in de huid van relaties en prospects: waar zijn ze naar op zoek en wat vinden ze belangrijk? Stem hier je boodschap, frequentie en inhoud op af.
Vond je dit een leuk en interessant artikel? Delen maar! Dat waardeer ik zeer!

Meer weten?

Meer weten over het gebruik van Social Media om relaties te binden? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.