Gedrag als succesfactor

GEDRAG ALS SUCCESFACTOR

10 LIVE CASES VAN TOPORGANISATIES

Een succes vertelt meer dan een mening of een idee. Waar haalt een manager meer inspiratie uit in de dagelijkse praktijk? Uit de theoretische bouwstenen in wetenschappelijke artikelen en boeken of uit de praktijkverhalen van succesrijke collega’s? De auteurs Mario Bierkens, Hetty van Hal, Petra Kerrebijn en Dick Tool, weten het antwoord op die vraag. Een succes vertelt meer dan een mening of een idee, menen zij. Op die overtuiging is hun boek ‘Gedrag als succesfactor. 10 Live Cases van toporganisaties’, gestoeld.‘Gedrag als succesfactor’ is de eerste uitgave van Intenza Consulting Group, waarvan Mario Bierkens, Hetty van Hal, Petra Kerrebijn en Dick Tool de leiding vormen. Intenza helpt (directies van) ondernemingen om hun doelstellingen te verwezenlijken. Belangrijk daarbij is dat de Intenza-coaches de directies leren om de gewenste cultuur- en gedragsveranderingen zélf te implementeren. Deze aanpak biedt een manager of directeur de kans om uit te groeien tot een inspirerend leider. Met hun jarenlange ervaring bij toonaangevende ondernemingen hebben de vier Intenza-coaches tevens de basis voor dit eerste boek gelegd, dat tien succesvolle praktijkverhalen, oftewel live cases, beschrijft.
 

INSPIRERENDE BEST PRACTICES

Gedrag als succesfactor bevat inspirerende best practices van topondernemingen als ING Bank, Brunel, transavia.com, Rabobank, Asito, Group4Securicor, Nationale Nederlanden en PwC. Dat dergelijke toonaangevende bedrijven hun medewerking hebben willen verlenen aan dit boek zegt wel iets over het vertrouwen dat zij hebben in de visie van Intenza. Die luidt kort gezegd dat gedrag dé succesfactor is bij het realiseren van ambities. Directies kunnen hun doelstellingen alleen realiseren als zij er ook in slagen om hun mensen het gedrag te laten vertonen dat daarvoor nodig is. En zo’n gedragsverandering kan alleen bereikt worden als het management haar ambities helder en concreet over weet te brengen en haar mensen vervolgens weet te inspireren om slagvaardig, efficiënt en enthousiast aan de slag te gaan om die doelstellingen te verwezenlijken.
Om directies en management hierbij te helpen heeft Intenza een flexibele aanpak ontwikkeld die het Intenza RealisatieAanpak© is gedoopt. Dit model staat voor een aanpak die bedrijven helpt om daadwerkelijk hun ambities door middel van hun mensen te realiseren.
Bepalend hierin is een aantal factoren of stappen, die een organisatie moet doorlopen om haar doelstellingen te behalen: concretiseren, inspireren, willen, kunnen en uiteindelijk doen.
 

CONCRETE TIPS EN TOOLS

Dat klinkt misschien nog behoorlijk theoretisch, maar kenmerkend voor de daadkrachtige Intenza-aanpak is juist dat Intenza managers zeer concrete tips levert om handen en voeten aan hun ambities te geven. Een voorbeeld hiervan zijn de Momenten van de Waarheid, waarin per functie en per contact (in- of extern) exact in kaart gebracht wordt, welk gedrag hier van de medewerker wordt verwacht om succesvol te zijn.
Het Intenza RealisatieAanpak© is de duidelijk herkenbare basis voor ‘Gedrag als succesfactor’. De tien cases in het boek zijn min of meer gerangschikt volgens de stappen van het plan en hebben allemaal dezelfde opbouw, waardoor problematiek, oplossing en resultaat zeer duidelijk en concreet naar voren komen. Opvallend daarbij is vooral de zeer ondubbelzinnige en waar mogelijk zelfs kwantitatieve weergave van de resultaten. Concreter kan niet! Elk hoofdstuk wordt, onder het motto ‘En nu doen!’ afgesloten met tips en tools die andere managers kunnen helpen om dit bepaalde aspect van gedragsverandering ook in hun eigen organisatie door te voeren.
Titel
Gedrag als succesfactor
Auteurs
Mario Bierkens, Hetty van Hal, Petra Kerrebijn, Dick Tool
Uitgevers
Intenza Consulting Group B.V.
Uitvoering
Hardcover
Omvang
124 pagina’s
Prijs
€ 19,95 exclusief BTW
ISBN/EAN
90-78466-01-4