THEMA 2: HOE KOM IK TOT EEN SALESOVERLEG WAT MENSEN INSPIREERT, VERBETERT EN IN BEWEGING ZET?

Door Kees van Leeuwen

Veel overleggen zijn eerder energievreters dan dat zij energie en inspiratie geven aan het salesteam. Deze overlegmomenten creëren dan ook weinig beweging. Maak van jouw salesoverleg een realisatiesessie die een bron is van inspiratie voor jouw salesteam!

TIP 1: BENUT DE REALISATIESESSIE-CHECKLIST

Uit de praktijk blijkt dat er een aantal belangrijke inspiratieremmers is in overlegsituaties. 

Zo is bijvoorbeeld de opzet iedere keer hetzelfde, is er nauwelijks interactie en dynamiek of wordt veel tijd besteed aan het terugblikken op de afgelopen periode. En als salesmanager kun je soms het idee hebben dat jij als voorzitter van het overleg hard aan het werk bent terwijl de rest uitrust. Dat kan niet de bedoeling zijn :-). Om te komen tot een inspirerende realisatiesessie zijn er 10 bewezen succesfactoren. Deze zijn verwerkt in checklist rechts. Benut deze in de voorbereiding op een volgend overleg.

TIP 2: ZORG VOOR EEN INSPIRERENDE AGENDA

Zie het salesoverleg als een pitstop voor jouw salesteam. Waar ze bijtanken om weer vol energie nieuwe klanten te winnen en bestaande klanten uit te bouwen! Bij zo’n pitstop hoort uiteraard een inspirerende agenda. Rechts zie je een voorbeeld dat je kunt benutten.

Start verrassend. Bijvoorbeeld door bij de start meteen de tops en flops van de afgelopen periode op een flipover aan de muur te laten noteren. Het doel is daarbij het leren van elkaar. Of gebruik een spreuk (zoals ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’) of een passend YouTube-filmpje. Het gaat erom dat je vanaf het begin je team inspireert en in beweging zet. Het mooie is dat -op het eerste en laatste agendapunt na- jouw salesteam zich gericht kan voorbereiden. Geef bijvoorbeeld bij de salesbarometer vooraf de opdracht om na te denken wat ze dienen te doen om van rood oranje te worden, van oranje groen of wat ze moeten doen om groen te blijven. Leg op het eind de transfer (lees: toepassing) naar morgen meteen in: vraag wat iedereen persoonlijk binnen 1 week gaat toepassen naar aanleiding van hetgeen in het salesoverleg naar voren is gekomen.

TIP 3: MEER ENERGIE IN JE TEAM MET VERRASSENDE WERKVORMEN

Verbeter, Verander & Verras tijdens het salesoverleg. Door af te wisselen met werkvormen zorg je voor energie, inspiratie en fun. Bijvoorbeeld:

 
  • Doe een ‘5 minute’ training, zoals de elevator pitch van jouw organisatie of van een nieuw product.
  • Leer van een trouwe klant, nieuwe klant en ex-klant. Laat het salesteam toekomstgerichte vragen stellen, bijvoorbeeld bij een ex-klant: ‘Wat moeten we in de toekomst beter doen om te zorgen dat we klanten behouden?’
  • Wie wint de Dragon’s Den? Iedereen presenteert individueel zijn actie voor komende week en op het eind wordt door een investeringscommissie (het team) aangegeven waar zij hun geld gaan inzetten, omdat zij er het meeste vertrouwen in hebben.
  • In de case bij Nationale Nederlanden lees je meer over inspirerend overleg. Zie case Nationale Nederlanden.

Wil je meer weten over hoe je van jouw salesoverleg een realisatiesessie maakt die jouw salesteam inspireert, verbetert en in beweging zet?

Contact

Ga hier gelijk verder naar de andere thema artikelen.