THEMA 3: STUREN OP AFSTAND: HOE ZORG IK ERVOOR DAT MIJN MENSEN IN BEWEGING KOMEN (BLIJVEN) ALS IK VOORNAMELIJK OP AFSTAND STUUR?

Hoe stuur je je team aan, zodat het in beweging blijft als je vooral op afstand stuurt? Op afstand sturen maakt het natuurlijk niet makkelijk, want het echte gedrag van je mensen zie je en hoor je bij klanten en prospects aan tafel. Je kunt als manager en/of directeur immers niet bij elk gesprek aanwezig zijn. In dit artikel 4 tips om toch effectief te sturen op afstand.

TIP 1: BENUT DE KRACHT VAN NIEUWE MEDIA

Social media zoals LinkedIn, Twitter, Skype en Yammer bieden mooie kansen om het sturen op afstand makkelijker en zichtbaarder te maken. Vooral omdat het zichtbaar en toegankelijk is in groepen, zodat alle medewerkers best practices, tips, klantsituaties kunnen delen en ervan leren (deelcultuur). Onderstaand vind je 8 tips om te sturen op afstand met behulp van nieuwe media.
Wat handig is om niet alleen medewerkers te vragen WAT ze hebben gedaan, maar vooral te vragen naar HOE zij het hebben gedaan. Het effect hiervan is dat de andere medewerkers dit veel makkelijker kunnen kopiëren (lees ook gaan doen).

TIP 2: VERGROOT JE BEREIKBAARHEID

Hieronder een aantal tips om je bereikbaarheid te vergroten:

  1. Geen overleg voor 09.00 uur en na 16.00 uur.
  2. Zorg voor bereikbaarheid op vaste momenten (iedere ma-wo-vrijdag voor 08.30 uur).
  3. Communiceer deze via de app en/of mail naar je team.
  4. Laat je medewerker zijn vraag inspreken en de oplossing die hij zelf voor ogen heeft.
  5. Garandeer dat je altijd binnen 4 uur reageert.
  6. Plan bij vergaderingen voldoende tijd in om te bellen (intern communiceren).

TIP 3: MEER IMPACT EN REGIE MET DE V.T.A. AANPAK

Salesmedewerkers zijn (als het goed is ) veel op de weg en in gesprek met klanten en prospects. Voorbereiding is een essentieel onderdeel van het uiteindelijke succes. Hieronder vind je een aantal tips hoe je op afstand slimmer kan sturen vooraf, tijdens en na de gesprekken die je salesteam heeft. Deze VTA-aanpak is ook prima te hanteren richting klanten.

TIP 4: DE MEEREIS-CHECKLIST VOOR JE MEDEWERKERS

Natuurlijk is het goed dat je medewerkers voelen dat er vanuit jouw rol als manager of directeur gezond sturing en regie op zit. Maar daarnaast heeft een medewerker zelf ook een rol in het maximaal te behalen resultaat. Door de drukte en de waan van de dag wordt dit nog wel eens vergeten. Daarom is het goed om dit op de mentale agenda te houden. Dit kun je doen door de meereis-checklist voor je medewerkers. Hierdoor wordt men scherp gehouden en creëer je meer regie op het eindresultaat. Onderstaan vind je een aantal meereis-checklist vragen:
1. Wat is je minimale doelstelling en waar ga je voor?
2. Wat heb je vooraf gedaan om je gesprekspartner te ‘primen’ (lees hoe kan je al vooraf impact maken)?
3. Welke quick win heb je bedacht om te komen tot een vervolg?
4. Hoe ga je voorcontracteren aan het begin van het gesprek?
5. Welke scenario’s heb je voorbereid en wat doe je dan?

Wil je meer weten?

Ga hier gelijk verder naar de andere thema artikelen.