Thema 2: HR als trusted advisor. Hoe maak je meer impact naar de business?

Door Kees van Leeuwen

Heb je wel eens het gevoel na een overleg met de business dat wat je hebt gezegd eigenlijk niet aansloot of aankwam? Of dat jouw zorgvuldig voorbereide HR-advies in één klap van tafel werd geveegd? In dit artikel vind je een aantal tips hoe je meer impact naar de business maakt, waardoor je meer als trusted advisor wordt ervaren!


TIP 1: MET VTA MEER IMPACT


Het aantrekken van nieuwe medewerkers, het verzorgen van opleidingen, de functionerings- & beoordelingscyclus, ARBO-issues… tal van onderwerpen waarmee je vanuit HR jouw interne klant wilt ondersteunen. Je hebt dan ook regelmatig overleg met de business en natuurlijk wil je dat op die momenten jouw interne klanten jouw toegevoegde waarde ervaren. Wanneer je de VTA-aanpak benut, word je nog meer ervaren als trusted advisor: bedenk hoe je Vooraf, Tijdens en na Afloop van de overlegmomenten jouw proactiviteit kunt tonen. Daardoor ga je vanuit HR meer vanuit het proces naar de business kijken in plaats van de losse overlegmomenten. Stel voorafgaand aan een overleg bijvoorbeeld eens de vraag op welke vragen tijdens het overleg jouw interne klant antwoord wil. Hij zal positief verrast zijn en jij hebt als voordeel dat je je heel gericht kunt voorbereiden!
 


TIP 2: IMPACT MAKEN VANUIT HET PROCES


Door vanuit het proces naar de business te kijken zullen de interne klanten meer impact van je gaan ervaren. Je bent nu immers het hele jaar door bezig om te storten op de emotionele bankrekening van jouw interne klanten. Gedurende het jaar zijn er diverse momenten waar je een proactieve rol kunt vervullen, bijvoorbeeld bij de business plannen die jaarlijks door jouw interne klanten geschreven worden. Bedenk vooraf al een paar ideeën die je proactief kunt aanreiken, zoals suggesties voor de optimale personeelssamenstelling, het ontwikkelen van het team of het leren van medewerkers die de organisatie gaan verlaten. Je kunt bijvoorbeeld een HR-workshop organiseren waar je inspirerende ideeën aanreikt voor het binden, boeien & groeien van medewerkers. De informatie die je deelt tijdens deze workshop kunnen jouw interne klanten weer benutten als input voor hun plannen. Hou bij het aanreiken van jouw ideeën rekening met de KPI’s waarop jouw interne klant wordt afgerekend. Onderstaand vind je een aantal slimme tips om toe te passen.
 
 


TIP 3: IMPACT MAKEN DOOR KLEINE DINGEN


Het hoeven niet altijd grote dingen te zijn, zoals de HR-workshop waarmee je impact maakt. Soms zijn het de kleine dingen die in de optiek van jouw interne klanten al een wereld van verschil kunnen maken. Een voorbeeld zijn interessante artikelen die je leest en die voor de business van belang zijn. Vooral digitale nieuwsbrieven kun je daar prima voor gebruiken door het betreffende artikel door te sturen. Geef daarbij aan waarom je het artikel interessant vindt voor jouw interne klant en, indien van toepassing, bied aan om daar eens met elkaar over te sparren. Onderstaand vind je weer een aantal slimme tips om toe te passen.
 
 
Succes met toepassen van de tips die bij jou passen! Wil je meer weten over hoe je meer impact naar de business maakt en meer als trusted advisor wordt ervaren? klik hier voor meer informatie.