+31 (0)165 74 60 15

×

Vorige week dinsdag communiceerde ik mijn visie over een bepaalde werkwijze: hoe in het team met een activiteit diende te worden omgegaan. Visie? Je kon het ook als een instructie opvatten. Ik noemde daarbij de namen van twee collega’s. De ene had een werkwijze toegepast, zoals ik het wilde. De andere had een werkwijze toegepast die ik niet zag zitten. Mijn intentie was om mijn visie (instructie) aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden toe te lichten. Dus gericht op de inhoud en zeker niet op personen. Tot zover mijn goede bedoelingen.

Op donderdag werd ik door een collega aangesproken over de wijze waarop ik dit had aangepakt. Ze was nogal ontstemd over de manier waarop ik dit had gecommuniceerd. Ze gaf aan dat ze daarover de afgelopen dagen nogal geïrriteerd was en twijfelde of ze dat bij mij moest aangeven. Gelukkig deed ze dat wel!

Ze legde uit dat de werkwijze die ik had ‘afgeschoten’, een bewuste werkwijze was voor die specifieke case waar goed over nagedacht was. Binnen een minuut hadden we een goede inhoudelijke discussie. Ik begreep haar terechte feedback en kon samen met haar over de inhoudelijke kant van deze case praten. Door haar feedback gaf ze mij dus extra inzicht en samen kwamen we tot een nog betere oplossing. Ze stelde aan het einde van ons gesprek letterlijk de vraag: Hoe zou je het nu bij de volgende keer aanpakken.

Een hele goede vraag, die mij naast het inzicht van daarvoor ook richting gaf voor de toekomst. Haar feedback was dus eigenlijk feedforward. En zo hoort het ook. Feedforward de sleutel voor beter.

De meerwaarde voor mij zat echter ook in haar opmerking ‘Ik twijfelde of ik dit met je moest bespreken’ en het feit dat ze het dus WEL gedaan heeft. Daardoor kon zij haar gevoel kwijt, heb ik een nieuw inzicht gekregen en hebben we samen naar een inhoudelijke oplossing voor de toekomst gezocht en gevonden.

Feedforward

Feedforward geven is iemand stimuleren en motiveren om het gedrag waar jij blij van wordt vaker te laten zien of iemand de kans geven zichzelf te ontwikkelen. Goede constructieve feedforward:

  • Richt zich op gedrag of prestaties
  • Richt zich op verandering
  • Is specifiek geformuleerd
  • Bewaakt de goede relatie

Als ik je geen feedback geef, ontneem ik je de kans op verbetering en ontwikkeling

(Tom van ’t Hek)

Is dus een waarheid als een koe. Feedforward, letterlijk vooruit geven en vragen, doen we veel te weinig. Daarbij wil ik benadrukken dat het geven van een compliment ook een vorm van feedforward is. Je wilt graag iemand waarderen voor het gedrag dat hij of zij heeft laten zien, zodat hij dat vaker en meer gaat doen.

Feedforward geeft energie en richting

Vlak voor de zomer ben ik met een groep deelnemers een hele dag aan de slag geweest met het geven en ontvangen van feedforward. Iedereen kreeg er energie van. Waarom? Terugkijken is zinvol om van te leren, maar toekomstfocus geeft veel meer energie en richting. Door te focussen op toekomstige acties of situaties door het stellen van toepassingsvragen, help je iemand pas echt zich verder te ontwikkelen.

Om feedforward in te zetten als de sleutel voor beter, dan is het belangrijk dat de ander hiervoor open staat. Willen verbeteren is een voorwaarde. Ook kunnen reflecteren op eigen gedrag is daarvoor wenselijk. Dat heeft ook alles te maken met de geldende cultuur binnen een organisatie. Elkaar helpen te verbeteren, willen verbeteren en de beste willen zijn, zijn daarvan mooie kenmerken.

De groene golf

Iedere dag is een kans om het anders of beter te doen. Gisteren is geweest, daar kan je van leren, maar vandaag of morgen heb je de kans het anders te doen. Benut dan ook de Groene Golf binnen jouw bedrijf, afdeling of team. Adopteer een succesrecept en pas het vaker toe. Onderzoek wat goed gaat, wat werkt en wat resultaat oplevert. Kopieer dat of laat het kopiëren door collega’s. Ook hier ontstaat positieve energie. Vooruit dus!

Don’t look for the next opportunity, the one you have in hand is THE opportunity

Helemaal waar. Je zit zelf aan het stuur van het leven. Je kunt wachten op kansen, maar je kan ze ook opzoeken en pakken. De kans op succesvolle verzilvering is dan natuurlijk vele malen groter. Een bekende Zweed met Bosnische en Kroatische roots, zei laatst. I don’t get chances, I take them!

Als je weet welke Zweed ik bedoel, hoor ik het graag (m.willems@intenza.nl)

Die verandering gaat echter niet vanzelf. Die verandering dat zijn wij zelf. Dat ben jij! Dus de verandering begint ook bij jezelf. Dat vraagt dus iets van ons allemaal. Nieuwe dingen doen, nieuwe kennis opdoen, sommige gewoontes loslaten en elkaar stimuleren en motiveren om er voor te gaan en door te gaan.

Om dat kracht bij te zetten heb ik hieronder een paar passende uitspraken gezet:

  • Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
  • Als je kwetsbaar bent, zien mensen ook je kracht. Als je louter kracht uitstraalt, bouw je een muur om je heen…
  • Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.
  • Echte collegialiteit gaat samen met de vrijheid om te vragen, te zeggen, te doen en te zijn.
  • Geen doel is te ver, als je plezier hebt in wat je doet.
  • Goede tijden worden goede herinneringen. Slechte tijden worden goede lessen.
  • Het leven is als zeilen. Ook met tegenwind kun je vooruit gaan.
  • Mensen vergeten misschien wat je gezegd hebt, maar ze zullen niet vergeten hoe ze zich door jou voelen.
  • Om nieuwe dingen in je leven en je werk toe te laten, zul je soms eerst oude dingen los moeten laten.
  • Op het pad van collegialiteit bloeien de mooiste bloemen. Ze heten verdraagzaamheid, eerlijkheid, hulpvaardigheid en vertrouwen.
  • Volg je hart, want dat klopt!

Mooie overwegingen! De afgelopen weken hebben de meesten zich weer lekker kunnen opladen. Uitrusten, energie opdoen, ervaringen opdoen, belevenissen delen, nieuwe inzichten gekregen en tijd voor gezin, familie, vrienden en jezelf nemen. Heel belangrijk, zowel lichaam als geest hebben dat immers hard nodig.

Nu is het tijd om vooruit te gaan. Hoe ga jij feedforward een plek geven in jouw team, afdeling of organisatie?

Feedforward

FAQ over feedforward

Wat is feedforward precies en hoe verschilt het van feedback?
Feedforward is gericht op toekomstige acties en verbetering: je stimuleert en motiveert iemand om gewenst gedrag vaker te laten zien of zich te ontwikkelen. Bij feedback kijk je vaak terug op hoe iets is gegaan; bij feedforward kijk je vooruit.

Waarom is feedforward effectiever in teams dan traditionele feedback?
Omdat feedforward een positieve, op toekomst gerichte dialoog initieert die energie geeft en ontwikkeling mogelijk maakt — in plaats van alleen het verleden te bespreken.

Welke kenmerken moet effectieve feedforward hebben?
Goede feedforward:

  • richt zich op gedrag of prestaties, niet op de persoon.
  • richt zich op verandering en toekomst.
  • is specifiek geformuleerd.
  • bewaart de goede relatie.

Hoe kun je feedforward in je dagelijkse werkpraktijk implementeren?
Door in gesprekken met collega’s of medewerkers bewust te gebruiken: vraag bijvoorbeeld “Hoe zou je het de volgende keer anders aanpakken?” in plaats van alleen “Wat ging er mis?”. Gebruik momenten van verbetering om feedforward­vragen te stellen.

Wanneer is de juiste tijd om feedforward te geven?
Zo snel mogelijk nadat een situatie zich voordeed, of bij een nieuw project, proces of taak. Omdat feedforward vooruitkijkt, is het gericht op wat komt — dus gebruik het bij momenten van verandering of nieuwe kansen.

Welke cultuuronderdelen bevorderen dat feedforward werkt in een organisatie?
Een cultuur waarin medewerkers openstaan voor ontwikkeling, bereid zijn te reflecteren op hun eigen gedrag, elkaar helpen verbeteren en een gezamenlijk verlangen hebben om beter te worden.

Hoe kun je feedforward gebruiken bij leiderschap en coaching?
Leiders die feedforward inzetten, richten gesprekken op wat iemand kan doen om de volgende stap te zetten, in plaats van alleen te analyseren wat er misging. Zo faciliteer je groei en eigenaarschap.

Wat betekent de term “groene golf” in de context van feedforward?
De “groene golf” verwijst naar het principe dat iedere dag een kans is om het anders of beter te doen — en dat kleine gedragsveranderingen, wanneer herhaald, positieve energie en resultaat opleveren.

Hoe ziet een concreet voorbeeld van feedforward eruit in een teamgesprek?
Bijvoorbeeld: Een collega zegt “Ik zag dat je voor dit project de standaard aanpak gebruikte — goed — en ik denk dat je de volgende keer nog meer impact kunt halen door directe opvolging te plannen. Hoe zie jij dat voor je?” Zo focus je op wat wél kan en wat de volgende stap is. Bekijk ook de inspiratievideo feedforward.

Welke rol speelt feedforward in het verbeteren van prestaties en motivatie op lange termijn?
Door de focus te verleggen van alleen beoordelen naar samen verder groeien, creëer je betrokkenheid, verantwoordelijkheid en energie. Medewerkers zien mogelijkheden, niet alleen fouten. Feedforward ondersteunt een continue leercultuur.

Samenvatting
Feedforward is een krachtig alternatief voor klassieke feedback. In plaats van terug te kijken, richt je je op groei en toekomstig gedrag. Door concrete suggesties te geven in plaats van oordeel, ontstaat motivatie, eigenaarschap en continu leren. Deze aanpak past bij de moderne leiderschapsstijl waarin ontwikkeling en samenwerking centraal staan — een kernonderdeel van hoe Intenza organisaties helpt om beter te presteren.