+31 (0)165 74 60 15

×
Kees van Leeuwen

18 februari 2020 door Kees van Leeuwen | Sales

Jaarplannen: laat ze uitkomen!

Het jaar is net van start en je bent ongetwijfeld vol aan de slag met jouw team om het jaarplan uit te voeren. Het jaarplan vormt een leidraad om de gewenste doelstellingen te halen. In de praktijk zien we vaak dat de opgestelde jaarplannen niet per se het gewenste eindresultaat behalen. Met als gevolg dat de plannen naar achtergrond verdwijnt en de waan van de dag het dagelijks handelen overneemt. Dit kun je voorkomen met de realisatiecheck op jouw jaarplan. In dit artikel lees je hoe je te werk gaat voor het beste resultaat!

Realisatiecheck op gemaakte jaarplannen

Natuurlijk moeten de doelstellingen SMART zijn, zijn de doelstellingen vertaald naar de lagen in de organisatie en allemaal gecommuniceerd. En dan nog ontbreekt het aan de realisatie ervan. Doe daarom de realisatiecheck op jouw jaarplan. Dan krijg je inzicht in de kansen en eventuele remmers die de realisatie in de weg staan.
En het mooie is…je kunt de realisatiecheck ook aanbieden bij jouw klanten. Laat ze ervaren dat jullie een meedenkende partner in business zijn en creëer commerciële kansen voor jullie zelf.

Inzicht in de kansen en remmers op de realisatie van jouw plan

Doe de realisatiecheck op jouw plan en krijg inzicht in de uitdagingen, je remmers en hoe je de realisatie kunt optimaliseren.

  1. Bedenk voor jezelf waar jij mogelijke uitdagingen/realisatieremmers verwacht met betrekking tot jouw plan.
  2. Hoe groot is de verandering voor jouw team om het plan te realiseren en waar zit dat in (van waar naar waar)? Hoe groter de verandering, hoe meer regie er noodzakelijk is en hoe langer ook de ‘stop doing list’ om mentale ruimte bij jouw team te maken.
    Tip: Sluit in het begin vooral aan op zaken die dicht bij het oude DNA en de kernkracht liggen. Daardoor komen jouw mensen sneller in beweging.
  3. Hoe concreet is dan de nieuwe werkwijze/het spelconcept buiten? Tips:
    a. Benut de groene golf: Welk onderdeel of team laat nu al succesvol het nieuwe gedrag zien en hoe kun je dit benutten om te versnellen?
    b. Bedenk waar mogelijke quick wins zitten. Immers…een succes verkoopt beter dan een idee!
    c. Maak het gewenste gedrag concreet: omschrijf de Momenten van de Waarheid (wanneer) en het gedrag op die momenten (Hoe).
  4. Hoe concreet is de aansturing binnen om tot die werkwijze te komen? Tips:
    a. De kortste weg naar beter presteren gaat via de omweg van leren. Dus maak van je werkoverleg een leeroverleg, bijvoorbeeld door best practices te delen.
    b. Zorg voor meer ritme waarop het gewenste gedrag naar voren dient te komen. Bijvoorbeeld met de 10 voor 10-regel (voor 10 uur ’s ochtends belt het hele team 10 klanten) of een Happy Hour.
  5. Wat vraagt dat van jou als leider? Tips:
    a. Inspireer jouw team met zichtbaar voorbeeldgedrag
    b. Benut een aantal van de toppers in jouw team als voorhoede.

jaarplannen

Jaarplan realisatiecheck bij jouw klanten

Zoals eerder aangegeven, kun je de realisatiecheck ook aanbieden aan jouw klanten of prospects. Dat kan aan het begin van het jaar, maar bijvoorbeeld ook na een half jaar voor de tweede helft. Jouw team kan dit aanbod bijvoorbeeld tijdens een call doen. Het gaat erom dat zij de dialoog aangaan in een gesprek.

Vooraf

  • De klant stuurt (als ze willen) vooraf hun plan toe plus waar zij mogelijke uitdagingen/ realisatieremmers verwachten of op welke vragen ze van jullie antwoord willen.
  • Jouw teamleden kunnen vervolgens op zoek naar best practices of goede ideeën die zij in het gesprek kunnen bespreken.

Tijdens

Je hebt je de realisatiecheck al toegepast op je eigen plan. Doe dit hetzelfde bij jouw klant/prospect. Zorg dat je per item niet alleen vragen stellen, maar ook een paar tips voorbereidt.

  1. Hoe groot is de verandering voor de mensen bij jouw klant om het plan te realiseren en waar zit dat in (van waar naar waar)?
  2. Hoe concreet is dan de nieuwe werkwijze buiten?
  3. En hoe concreet is dan de aansturing binnen om tot die werkwijze te komen?
  4. Wat adviseer je hem als leider?
  5. Hoe kan jouw organisatie deze klant helpen?
  6. Rond af met enkele vragen aan de klant: Wat is voor jou de belangrijkste tip die je helpt? en Waarmee wil je starten? Verlaag de drempel voor de prospect om met jou een eerste stap te zetten en bied ze een quick win aan.

Achteraf

Laat jouw team iets toesturen dat is afgesproken. Mocht er niet direct een vervolg zijn afgesproken, zorg dan dat de klant zich aanmeldt voor jullie digitale nieuwsbrief. En maak vast een afspraak om over een kwartaal weer bij te praten over de realisatie van dat moment.

Wil jij een voorbeeld hebben van hoe je gewenst gedrag concreet omschrijft? Vraag dan hier de checklist aan.

Succes!

Vraag de checklist aan

Wil jij een voorbeeld hebben van hoe je gewenst gedrag concreet omschrijft?