0165 74 60 15

×
Freek Donkers

7 december 2018 door Freek Donkers | Retail

Laat je retailketen (of winkel(s)) slim doorgroeien in 2019!

Een gezonde ambitie brengt je naar een volgend niveau. Als je geen stappen of grote commitments durft aan te gaan kom je ook niet verder. Maak samen met je directie, medewerkers in december een inspirerende visie waardoor ook je medewerkers zich sneller committeren aan gewaagde doelen.

Als je samen overtuigd bent dat je iedere dag het verschil kunt maken, dan heb je een eerste stap gezet om slim door te groeien in 2019.

Visie of toeval?


 Een gezonde dosis ambitie is ‘schijnbaar onhaalbaar’ in de retail anno 2018. Echter het is zeker geen toevalstreffer zoals in het filmpje. Zeker niet als je de volgende bewezen succesvolle tips toepast.

Tip 1. Visionair of dagjesmens?

Uit onderzoek is gebleken dat 2% van de mensen visionairs zijn. Zij schetsen een droom een visie op hoofdlijnen waar je winkel of keten over drie jaar zou moeten staan gezien de huidige ontwikkelingen. 27% van de mensen zijn planners en vertalen dit direct door naar wat er dan het komende jaar dient te gebeuren om de eerste stappen te zetten. 39% van de mensen zijn dagjesmensen en weten op korte termijn de acties te plannen om de eerste mijlpalen te realiseren. 32% van je medewerkers zijn brandweermannen en zijn bezig met vandaag en vragen zich na de visie sessie al snel af. Wat moet ik nu vanmiddag anders doen? De gouden tip, vertaal je visie door naar de 4 verschillende groepen. Schets een droom en maak de eerste stappen zo klein dat je iedereen meteen meekrijgt.

Tip 2. Visualiseer je doel

Deel je doel en je commitments met je omgeving: je collega’s, je medewerkers en privé. Denk vooral na hoe je het doel visualiseert in de winkel of medewerkersruimte. Denk aan de 7 zekerheden van Jumbo die niet alleen voor de medewerkers maar ook voor de klanten zichtbaar zijn gemaakt. Hiermee vergroot je dagelijks de regie op het nieuwe gedrag waardoor het sneller leidt tot gewoontegedrag.

Tip 3: Benut de groene golf

Nieuw gedrag dagelijks laten zien kost veel meer energie dan het bestaande oude gedrag in stand te houden. De neiging die we vaak allemaal hebben is daardoor terug te vallen in oude patronen. Daarnaast spreken we vaak medewerkers of collega’s aan als ze niet het juiste gedrag laten zien. Juist in het begin is het goed om de groene golf te benutten. Het doen is in het begin belangrijker dan het in 1 keer 100% goed doen. Vraag niet waarom het niet gelukt is om het bij 10 klanten toe te passen in plaats van 4. Stel vragen over de 4, dus focus op wat goed ging.

  • Hoe heb je dat gedaan?
  • Wat was het effect, voor de klant, voor jou, je team onze winkel?
  • Wat ga je doen om morgen het effect verder uit te vergroten, te overtreffen?

Geef energie door uit te vergroten wat goed is gegaan dan blijven je mensen makkelijker bewegen!

Meer tips?

Wil je meer tips hoe je volgend jaar jouw retail dromen waar kunt maken? Klik hier en maak een afspraak.