+31 (0)165 74 60 15

×

4 september 2018 door Freek Donkers | Retail

‘Leren’ leren in de retail

Leren doe je door het opdoen van nieuwe ervaringen, van oefenen op vaardigheden en door het veranderen van je gedrag (of houding). Leren is dus eigenlijk veel meer dan alleen nieuwe kennis opdoen. “Leren” kent verschillende stappen.
1. Je leert door het zelf concreet te ervaren of te beleven
2. Je leert door goed te kijken naar voorbeelden van anderen
3. Je leert door zelf verbanden te zien, te maken en te begrijpen
4. En je leert door het gewoon te gaan doen! (en te toetsen)
Je leert het meest effectief als je alle stappen iedere keer doorloopt. Kortom, de effectiviteit van leren vergroot je door op deze 4 manieren te ‘leren’ leren. In dit artikel lees je voorbeelden die je kunt benutten om jouw team, afdeling, vestiging, organisatie te ‘leren ’leren.

1. Je leert door het zelf concreet te ervaren of te beleven

Jullie herkennen het allemaal: je hebt (voor je gevoel) duidelijke VM instructies gegeven over hoe een bepaald deel van je afdeling, winkel eruit moet komen te zien. Na 1 uur kom je poolshoogte nemen en zie je iets anders terug dan dat je had afgesproken……herkenbaar? Ok, hierbij een praktische oefening om zelf en je team te laten ervaren of beleven waar het aan zou kunnen liggen.

Instructie
Verdeel je team in twee groepen en geef aan dat het team 5 minuten krijgt om deze oefening uit te voeren. Beide teams krijgen een klein doosje lego, waarbij je bij team 1 het boekje eruit haalt (dit zeg je uiteraard niet). Je doet zelf mee met het team zonder boekje (neem waar). Team 2 heeft wel het instructieboekje. Na 5 minuten stop!

  • Wat is het resultaat van team 1 en team 2
  • Wie is er klaar?
  • Analyseer met elkaar wat is de succesfactor?

Uitgaande van de eerste stap heb je nu ervaren en beleefd hoe belangrijk het is om met duidelijke instructies te gaan werken als je een bepaald gelijk resultaat verwacht (verschillende winkels, zelfde uitstraling).

2. Je leert door goed te kijken naar voorbeelden van anderen

Door als leidinggevende, manager iedere dag te communiceren dat je klantgericht moet zijn en dat je iedere bezoeker met een glimlach dient te begroeten wil er nog niet altijd toe leiden dat jouw mensen dit 1 op 1 overnemen………….om je team hierin mee te nemen kun je stap 2 benutten. De kern is: niet communiceren maar inspireren.

Instructie
Geef ieder team een budget van € 25,- om in 3 winkels (in je directe omgeving) iets te gaan kopen. Laat ze kijken door de bril van een klant:

  • Etalage
  • Welkom/Begroeting
  • 1e aanspraak
  • Deskundig en professioneel advies
  • Verkoopvaardigheden (cross-, upsell, afsluiten)
  • Positief afscheid nemen (klantenkaart, lid worden etc)

Na afloop presenteert het team:
1. Wat doen we al uitstekend en moeten we uitvergroten, vasthouden
2. Wat hebben we geleerd van onze bezoeken? Wat kunnen we verbeteren, met advies & voorbeelden.

Uitgaande van stap 2 in leren, leert je team nu door goed te kijken naar voorbeelden van anderen.

Wil je weten hoe je stap 3 en 4 kunt doorvoeren?

Zodat je langzaam groeit naar een lerende organisatie? Vul het contactformulier in en je wordt gebeld voor het maken van een afspraak.

Lees ook andere retail artikelen
Retail team: teamontwikkeling in de retail
5 stappen naar meer omzet in je winkel
Bekijk de mogelijkheden voor een retail training