9 lessen over leiderschap van Ralph Hamers

+31 (0)165 74 60 15

×

 

Inleiding

Ralph Hamers is de CEO van de ING. Als Intenza-relatie sprak hij ook op het openingsevent bij de start van Intenza, 10 jaar geleden, toen als CEO van ING Bank Nederland. Wij vroegen hem naar zijn belangrijkste lessen over leiderschap.

Les 1

Als je iets wilt veranderen in een organisatie, zoek dan wat goed is. De reden hiervan is dat je in een verandering niet te ver van je huidige basis-DNA moet afstappen. Je moet juist een toekomst uitstippelen die past bij je DNA.

Les 2

Kijk niet alleen naar binnen, maar ook naar buiten. Kijk naar trends als toezichtregels, klantgedrag en technologie. Combineer deze bij het maken van goede keuzes.

Les 3

Tijdens een verandering kan je niet genoeg communiceren, maar vergeet niet dat je vooral communiceert met je eigen gedrag als leider en als management; laat het zien!

Les 4

Je team is cruciaal. Ik wissel vrij snel van team. Als je ergens als leider zit en je moet een change inleiden, bepaal dan binnen 3 maanden met wie je verder wil in je team. Wie past het best bij het inzetten van deze verandering?

Les 5

Zorg dat je fris blijft kijken. Voeg mensen van buiten toe aan je team voor nieuwe inzichten.

Les 6

Als leider moet je bezig zijn met de realiteit van over 5 jaar. Daarom kan je niet meer alles zelf doen. Concreet betekent dat dat je de hectiek van vandaag moet delegeren en de crisis van vandaag moet relativeren. Alles wat invloed heeft op je reputatie is prioriteit voor jou als leider.

Les 7

Zorg in je leiderschap voor voldoende feedback. Blijf als leider klanten bezoeken en blijf ook luisteren naar je team. De ervaring leert dat de twee lagen onder de toplaag de meeste verworvenheden hebben. Daar moet je dus de change realiseren. Wij doen dat op een Agile en Scrum manier. Dat helpt ons te versnellen. Hierbij krijgen multidisciplinaire teams een budget voor 3 maanden om te bewijzen dat ze de goede kant op gaan. Als binnen 3 maanden de eerste mijlpalen niet zijn behaald, kiezen wij ervoor om te stoppen.

Binnen ING heeft Scrum ook 3 kerngedragingen met zich meegebracht:

  • Iedereen is verantwoordelijk. Wij noemen dat: Take it on and make it happen.
  • Je moet samenwerken om de ander beter te maken. Wij noemen dat: Collaborate to make someone else successful.
  • You’re always a step forward. Je moet continu bezig zijn met het verbeteren van de toekomst of morgen.

Wij noemen dat: The Orange Code.

De grote verandering die scrum bij ons met zich meebracht is dat vroeger het ontwikkelproces veel langer duurde. Het ging van marketing naar productontwikkeling naar een go to marketing communicatie afdeling naar IT. Nu doen we dat sneller doordat je deze mensen bij elkaar in een team zet. Wij noemen dat: We disrupt before someone else can disrupt. We hebben daarvoor ook een organisational change scan en een winning performance scan. Beide scans brengen de verbeterfacetten in kaart.

Les 8

Als je wilt veranderen, doe dat dan in 4 stappen:

  • Aanhaken bij een kleine groep met het verbeteren en daarna met een grote groep doen.
  • Het nieuwe gedrag concretiseren naar functie.
  • Verwerk dit in je sturing en beoordeling.
  • Iedereen moet meegaan. De leider moet weliswaar vooropgaan, maar medewerkers mogen niet wachten tot de leider start.

Les 9

Zorg snel voor beweging, liever bewegen op een 80% oplossing dan stilstaan. Een auto die rijdt kan naar links of naar rechts. Een auto die stilstaat, is lastiger bij te sturen. Zoek naar snelle successen en snel in beweging zijn.

Les 10

Hoe voorkom je dat succes leidt tot zelfgenoegzaamheid? Ik pas zelf relatief snel mijn team aan. In iedere fase zijn immers andere kwaliteiten gewenst. Dit zorgt voor continue beweging.

Meer lessen over leiderschap