+31 (0)165 74 60 15

×

Juist in onzekere tijden je klanten aandacht geven werkt. Iets wat in deze tijd van werken op afstand juist heel welkom is! Succestips benutten? Lees ze hier!

Ik raakte met mijn klant in gesprek over hoe hij omgaat met thuis werken. Hij vertelde mij dingen over zijn thuis situatie en zijn achtergrond die ik helemaal niet wist.. We hadden een persoonlijk contact als nooit eerder. Hij gaf aan dat dit het mooiste gesprek was wat hij ooit met mij had gehad. En dat was precies hoe ik het ook ervoer. Ik dacht; waarom neem ik hier niet vaker de tijd voor?

Maak van een nood een deugd! Het maakt je werk leuker en het levert ook nog eens direct iets op!

Hoe kan je dat doen? 3 tips:

  1. Bel juist nu je klanten en stel persoonlijke aandacht- en belevingsvragen (liever per telefoon dan per mail of app). Hoe is het met je? Wat was gisteren je meest waardevolle moment? Waarover maak je je zorgen? Hoe vang je het thuis op? Etc.
  2. Verbinding creƫren is een two-way-street. Stel je kwetsbaar op: deel ook hoe jij in je vel zit.
  3. Ben je bang dat straks (als het weer drukker wordt) dit goede voornemen verdampt? Maak er dan een gewoonte van. Bijvoorbeeld door ieder klantgesprek te starten of te eindigen met persoonlijke aandachtvragen. PS: dit werkt thuis ook! šŸ˜Š Wil je meer tips op het gebied van relatiemanagement en een gratis relatiechecklist aanvragen? Klik dan op deze link https://www.intenza.nl/artikelen/doe-de-zakelijke-relatietest-voordat-je-verrast-wordt/

Stort juist nu op de emotionele bankrekening

Jarenlang staat aandacht geven en ongevraagd pro actief meedenken op nummer 1 en 2 bij klanttevredenheidsonderzoeken. Zeker nu je relaties te laten weten dat je er voor ze bent is dankbaar om te doen. En er is nog een bijkomend effect; het zorgt ook voor wederkerigheid, aldus Robert Cialdini. Bekijk deze video:

Als je iets oprecht en goedbedoeld geeft aan een ander, heeft deze de behoefte om jou iets terug te gunnen. Juist nu is een geschikt moment om te storten op de emotionele bankrekening.Ā  Lees de 3 tips.

  1. Plan een call met je collegaā€™s en verzamel met elkaar de 10 beste ideeĆ«n die je de klant juist nu kan aanreiken. Bijvoorbeeld tips die passen bij de huidige situatie zoals: welke werkzaamheden kan jij op afstand toch voor hem laten doorgaan? Welke kennis kan je delen met je klanten? Kennis die wellicht nu er tijd vrij komt nuttig is om te weten, etc.
  2. Breng de regelmaat erin met 10 voor 10. Bel iedere dag 10 klanten of prospects om deze tips mee te delen. Zoek vooral het persoonlijke contact op. Op deze manier start je iedere dag met activiteiten richting klanten en dat geeft ook vaak meer energie. Bijkomend voordeel is dat je de rest van de dag indien nodig kan benutten om de ideeƫn voor je klant ook in te vullen.
  3. Maak het klantspecifiek: bepaal per klant die werkzaamheden die je altijd nog eens voor hem moest doen maar waarvoor nooit tijd was. Toets in hoeverre jouw klanten ermee zijn geholpen als je deze activiteiten juist nu voor hen invult. Op die manier maak je jezelf declarabel terwijl je bovendien meteen je klant helpt.

Zoek je meer ideeƫn? Dan vind je hieronder de checklist met ideeƫn:

Checklist stort op de emotionele bankrekening
1 Breng je klant op de hoogte van actualiteiten of (aankomende) wetswijzigingen
2 Laat klant meedenken in een denktank
3 Deel best practices van andere klanten die ook voor deze klant kunnen werken
4 Breng de klant in contact met iemand in je netwerk die nuttig is voor hem
5 Nodig je klant uit voor een (digitaal) event (in het najaar) en laat hem desgewenst iemand uit zijn netwerk meenemen
6 Laat je klant juist nu gratis sparren met een collega specialist
7 Nodig je klant uit voor een online innovatiesessie

 

Laat je inspireren!

Want, de omstandigheden hebben we niet in de hand, maar hoe we hierop reageren wel. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.