+31 (0)165 74 60 15

×
Mario Bierkens

18 februari 2020 door Mario Bierkens | Ondernemen

Doe de zakelijke relatietest voordat je verrast wordt!

14 februari staat in het teken van de liefde en relaties. In veel bladen staan er diverse relatietesten om te kijken hoe gezond je relatie nog is. Doe deze relatiecheck niet alleen privé, maar test ook hoe sterk jouw relatie met je klanten is.

Zakelijke relatietest

  • Neem je contactpersoon in gedachten
  • Beantwoord de 10 vragen
  • Vul hem eerlijk in!
  • En je weet na afloop hoe sterk je relatie met jouw klant is

Ik weet ….. beantwoord elke vraag met ja of nee

  1. De business agenda voor dit jaar?
  2. Wanneer mijn klant jarig is?
  3. Hoe het bedrijf draait en welke thema’s er spelen?
  4. Hoe tevreden mijn contactpersoon in zijn huidige functie is?
  5. Welke diensten/producten het bedrijf nog meer van ons bedrijf afneemt?
  6. Of mijn contactpersoon mij aanbeveelt aan andere organisaties?
  7. Wat de passie/hobby van mijn contactpersoon is?
  8. Waar mijn contactpersoon van wakker ligt of wat zijn gevoelige snaar is?
  9. Op welke prioriteitenplek mijn opdracht staat t.o.v. zijn andere activiteiten?
  10. Welke (technologische) ontwikkelingen grote impact op het bedrijf hebben?

Scores zakelijke relatietest

Hoeveel vragen heb je met ja kunnen beantwoorden:

  • 5 of lager: bij een score lager dan 5 dan betekent het dat je relatie aan de slag moet om je relatie hechter te maken zodat je concurrenten geen kans maken.
  • 6, 7 of 8 keer ja: je kan de zakelijke relatie zeker versterken, maar is er sprake van een solide basis. Hoe hoger hoe beter geldt hierbij.
  • 9 of 10: dan weet je dat je een hechte relatie hebt en dat zelfs de meest mooie aanbiedingen van Valentijn (je concurrent) geen kans zullen maken.

5 tips om je zakelijke relaties beter te leren kennen

  1. Zorg dat je in ieder gesprek aandacht besteed aan een van de 10 onderdelen. Zo weet je binnen een aantal gesprekken een betere band met je relatie te realiseren
  2. Maak met je collega’s een checklist die is afgestemd op jullie bedrijf en jullie relaties (wat zouden wij, naast de inhoudelijke informatie, over onze relaties moeten weten om een hechte relatie met ze op te bouwen?)
  3. Leg de informatie vast in je CRM-systeem
  4. Laat proactief blijken dat je geïnteresseerd bent in je relatie door met regelmaat te informeren naar de status en denk met je relatie mee
  5. Oefen regelmatig met je collega’s hoe je bepaalde, niet zakelijke maar wel belangrijke thema’s, bespreekbaar maakt.
Meer weten over relatiebeheer?

Neem geheel vrijblijvend contact met Intenza op.