+31 (0)165 74 60 15

×

17 maart 2022 door Mario Bierkens | Sales

Maak impact. Overtref verwachtingen. Zorg dat de prospect/klant je niet vergeet. Vanuit de sales wil je alles beetpakken zodat de prospect/klant aan jou product/dienst/oplossing denkt. Je wilt impact maken op de korte termijn en daarmee op de lange termijn een positieve bijdrage leveren aan het resultaat van je klant.

Een mooi voorbeeld van impact maken om nooit te vergeten

Ik ga even met je terug in de tijd, een voorbeeld dat me altijd is bijgebleven. Je kent hem wel, de Belgische stand up comedian Philippe Geubels. De kale Vlaming die met monotone stem en uitdrukkingsloos gelaat de meest gortdroge opmerkingen maakt. Al meerdere malen heb ik zijn vermakelijke cabaretvoorstelling mogen bijwonen. Naast het feit dat het een vermakelijke avond was, overtrof hij de verwachtingen van alle bezoekers op een verrassende manier.

In 2007 stond Philippe Geubels voor het eerst in de schijnwerpers van het grote publiek. Hij won destijds de Comedy Casino Cup, een Vlaamse talentjacht op zoek naar nieuw comedy talent. Zijn doorbraak in Vlaanderen liet niet lang op zich wachten. Later debuteerde hij in de Nederlandse theaters met Made in Belgium. Een even stormachtige doorbraak was het gevolg en de tour eindigde met uitverkochte shows in Carré. Met de voorstelling ‘Bedankt voor alles’, welke ik ook bijgewoond heb, vierde hij zijn jubileum.

Bij binnenkomst lag op iedere theaterstoel een flyer met daarop het aanbod om na afloop van Philippe een pintje in ontvangst te nemen als dank voor de afgelopen jaren. Tijdens het plaatsnemen zag je de lachende bezoekers denken dat dit vast een eerste grap was. Maar het bleek geen grap! Bij het verlaten van de schouwburg werd aan alle bezoekers bij het tonen van desbetreffende flyer een biertje overhandigd. Ook theaterbezoekers zonder flyer werden proactief opgezocht en in het theatercafé ontving een ieder alsnog het presentje van Philippe. Dit gebaar maakte zichtbaar impact op theaterbezoekers. Naast de impact tijdens de voorstelling is het de Vlaming gelukt om nogmaals impact te maken na afloop. Toen ik later in het weekend in de tuin het bierflesje opende, realiseerde ik me dat ik wederom in gedachten bij zijn voorstelling was. En telkens als ik dat biertje zie, denk ik terug aan die geweldige voorstelling.

Impact maken in de sales

In het bedrijfsleven werkt het niet anders. De vraag is alleen hoe goed benutten we dit bij onze klanten? Want wie denkt voorafgaand aan een klantenafspraak al na over hoe je na afloop impact kunt maken? Niet dat ik iedereen nu oproep om cadeautjes uit te gaan delen, maar wat kun je doen om na afloop van de afspraak impact te maken? Wat kun je ‘brengen’ aan informatie of wat kan je proactief ‘doen’ wat op jouw klant impact maakt? Zodat je net als Philippe Geubels met één contactmoment 3x zoveel impact maakt.

Het is goed om ons te realiseren dat ieder moment van de waarheid 3x de mogelijkheid biedt om impact te maken. Dit kan je vooraf, tijdens en achteraf je salesgesprek doen. Stel jezelf bij iedere afspraak vanaf nu vooraf de vraag: wat ga ik vooraf, tijdens en achteraf doen om meer impact te maken? Alleen al deze vragen vooraf stellen vergroten je kans om impact te maken en dus op meer succes.

Voorbeelden impact maken tijdens de sales

Vooraf
  • Vraag je prospect op welke vragen hij graag antwoord wil hebben zodat hij aan het einde van het gesprek kan bepalen of hij verder met je wil praten
  • Stuur je klant vooraf de status toe van zijn afname tot nu. Geef aan dat je tijdens de meeting graag suggesties aandraagt hoe hij meer rendement kan halen uit de samenwerking
Tijdens
      • Zorg dat je voor ieder gesprek een ABC Brengidee hebt voorbereid en kunt storten op de emotionele bankrekening van je relatie.
      • Het ABC-tje van het brengidee:

        Aansluiten: Je geeft aan dat …/Wij zien in de markt dat… waardoor …  EFFECT. Checken: Hoe ervaar jij dat?

        Brengidee: We hebben een manier gevonden die ervoor zorgt dat … /Wat zou het je brengen als je een manier hebt die ervoor zorgt dat … EFFECT.

        Contracteren: Wat vind je van het idee om hier eens samen naar te kijken, zodat je … EFFECT?

     

 

Na
  • Vat het gesprek samen en start met een citaat van je relatie
  • Laat binnen 24 uur zien dat jij jouw acties al gestart bent
  • Neem binnen 1 week contact met je relatie op en informeer naar zijn eerste ervaringen na het gesprek met jou

 

Wil je weten hoe in jouw organisatie meer impact kan worden gemaakt neem dan contact op met Intenza. Een van de realisatiecoaches ziet het als zijn uitdaging om je concrete tips te geven hoe jullie meer uit de momenten van de waarheid kunnen halen. Daag ze uit en proost daarna samen op het succes.

PROOST!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.