Salestips Voor Een Succesvol Najaar - Intenza

0165 74 60 15

×
Frank van Hal

20 augustus 2019 door Frank van Hal | Sales

Salestips om succesvol het najaar te starten

De meeste zomervakanties zitten erop. Het einde van het jaar komt in zicht. De meesten zitten alweer aan tafel bij klanten. De zomerstop wordt al jaren door de diverse professionele sportteams (denk aan voetbal) benut om te experimenteren met nieuwe spelers, technieken en werkwijzen. Dit zorgt voor een vliegende start na de zomer. In het bedrijfsleven horen we vaak dat de laatste twee kwartalen een belangrijk en beslissend kwartaal zijn. Veel afdelingen, teams en individuele professionals trekken een eindsprint om hun doelstellingen te behalen. Deze laatste maanden worden zeker ook benut om een belangrijke basis te leggen voor het volgende jaar. Want het is zo 2020….

Kortom, hoe kun je als organisatie, team of individu nou het najaar zo succesvol mogelijk starten. Hieronder 6 tips / ideeën die je hierbij kunnen helpen.

Salestip 1: Werk met een Hackaton

Plan een dagdeel in/na de zomer in waarin je talenten en of een team een opdracht meegeeft vooraf de Hackaton. De opdracht luidt: ‘Hoe gaan we van het laatste kwartaal van 2019 een nog succesvoller periode maken’. Het voordeel van deze werkwijze is dat medewerkers / teams met hele gerichte en eigen ideeën komen. Naast het feit dat je de betrokkenheid van je mensen verder vergroot bepaal je na afloop de belangrijkste quick wins waarmee gestart gaat worden om een topkwartaal te draaien.

Salestip 2: Zet een eindejaarsactie op

Zet een leuke, praktische en of ludieke eindejaarsactie in voor je (verkoop)team. Zorg dat je adviseurs / consultants verrassende items kunnen winnen (volgen van een clinic / seminar, concertkaartjes naar keuze etc. ) over de omzet in de laatste maanden. Plan voor de aankomende 12 weken op vrijdag van 4 tot 5 een happy hour in waarin je naast de resultaten / uitkomsten ook de best practices deelt wat weer zorgt voor een nog groter leereffect.

Salestip 3: Bellen, bellen, bellen

Plan met je team of voor jezelf een aantal gerichte belsessies in waarin je offertes nabelt om opdrachten binnen te halen en weer een contactmoment te hebben na de zomerstop. Stel voor jezelf of voor het team een concreet doel wat je wilt behalen. Dan kun je vervolgens ook gericht sturen op wat je (wellicht) extra moet ondernemen om je einddoel te behalen of 10% te plussen.

Salestip 4: Verhoog je omzet met cross sell

Met cross selling kun je ook de omzet op korte termijn verhogen. Denk aan de Etos die bij elke bezoeker toets of de klant alles heeft kunnen vinden, en waar de medewerkers vaak nog even wijzen op de aanbieding bij de kassa. Of dat bij steeds meer bioscopen / theaters je ook een bepaald arrangement kunt afsluiten waardoor de avond uit nog specialer en leuker wordt.

Salestip 5: Nodig klanten uit voor een verrassend event

Creëer en benut verrassende events. Dit zie je bijvoorbeeld veel in de Retail: exclusief winkelen met vriendinnen, kids party of een VIP avond. Met een hapje en een drankje als eerste de nieuwe collectie zien en passen (accessoires en schoenen). Extra omzet en klantbeleving verzekerd!

Salestip 6: Inspirerende dagstart met scorebord

Werk met een Inspirerende dagstart met Scorebord. Tijdens de eindsprint houd je het aantal offertes en de status hiervan bij op dit bord. Maak de successen zichtbaar met logo’s van klanten en prospects. Aan de hand van het stoplichtmodel (groen is opdracht, oranje is in behandeling en rood is flop) is beweging en resultaat verzekerd. Elke ochtend start je de dag met een inspirerende dagstart van max 10 minuten waarin iedereen zijn top 3 dagacties toelicht. Aan het einde van de dag worden kort de successen opgehaald.

Heel veel plezier, inspiratie, succes en resultaat gewenst in het laatste kwartaal van 2019! En plan moment in om te toetsen wat heeft goed gewerkt (en heeft geleid tot resultaat, klantimpact en inspiratie) en wat kunnen we hiervan benutten in 2020. 

De sales een boost geven?

Neem contact op met Intenza! Of neem een kijkje bij onze sales trainingen.