+31 (0)165 74 60 15

×
Mario Bierkens - Intenza

11 april 2023 door Mario Bierkens | Realisatiekracht

Een jaar in vogelvlucht

Het is begin januari, iedereen heeft na de kerstperiode weer zin om van het nieuwe jaar een succes te maken. Zo tegen het einde van Q1 kijk je naar de resultaten en die vallen meestal niet tegen, want iedereen is met frisse energie aan het jaar begonnen. Ook Q2 gaat goed. Met een goed gevoel ga je de zomerslaap in, want tussen juli en september zijn veel organisaties in een zomerslaap. In september ontwaakt iedereen weer en kijk je als leidinggevende naar de resultaten. Het goede gevoel is meteen weg. De voorsprong van de eerste 6 maanden is verdampt. Je moet de laatste drie maanden van het jaar aan de bak om alsnog je doelstellingen te halen. Dit gaat vaak gepaard met veel stress en druk, zodat medewerkers (en jij ook natuurlijk) aan het einde van het jaar uitgeput onder de kerstboom liggen.

Dit patroon is voor veel leidinggevenden herkenbaar. Deze jaarbeweging heeft meerdere redenen. Het heeft onder andere te maken met het succeseffect: wanneer het goed gaat wordt vaak de scherpte minder en heb je onbewust de neiging om te denken dat je het ook met mindere inspanning wel gaat halen. Daarnaast zorgt de zomerperiode voor een onaangename terugval in de resultaten. Als laatste denken veel mensen dat het jaar uit twee gelijke delen bestaat, namelijk voor de zomervakantie en na de zomervakantie. Het feit is wel dat de eerste periode 6 à 7 maanden duurt en de tweede periode slechts 3 maanden.

Voorkom deze najaarsdip in doelstellingen

Een van de dingen die je kunt doen is om van de komende periode  een voorjaarsoffensief te maken. Evalueer Q1 met je team. Vraag:

  • Wat gaat goed en moeten we voor Q2 vasthouden?
  • En hoe zorgen we ervoor dat de goede flow van het eerste kwartaal ons in het tweede kwartaal nog meer gaat opleveren?

Dus: repareer je dakgoot als de zon schijnt en niet als het regent 😉.

Ervaring wijst uit dat wanneer je gedurende 12 weken de focus op een thema zet je een aanzienlijk effect realiseert. Bedenk vooraf met je team op welk thema je de focus gaat zetten in de komende 12 weken.

Dit is een voorbeeld van een commercieel team, de aanpak kan je toepassen op ieder team.

Bij een van mijn relaties weten ze dat ze meer moeten doen aan het bewerken van prospects verspreid over het jaar, maar dat schiet er altijd bij in, want de accountmanagers zijn al druk met het aandacht geven aan de klanten, administratie, interne overleggen etc.  Tegen het einde van het jaar wordt het gebrek aan acquisitie geprobeerd alsnog krampachtig te compenseren, helaas valt dat vaak tegen. Met als gevolg irritaties en veel spanningen.

Deze klant had besloten om van Q2 het Zaai-offensief te maken: met elkaar zetten ze de focus op het in beeld komen en aan tafel komen bij prospects. Door het in Q2 te doen stond er nog geen druk op. Juist door de regie vergrootte deze leidinggevende wel het aantal gesprekken met prospects. Bovendien werd er ook veel meer van en met elkaar geleerd omdat iedereen ermee bezig was. Deze manager maakte ook gebruik van de positieve flow van Q1. Zijn teamleden hadden al het gevoel goed bezig te zijn en hij benutte dat goede gevoel om door te pakken op een thema waar ze anders te laat mee aan de slag zouden gaan.

 

De 4 fasen van een offensief

De totale periode was onderverdeeld in 4 fasen, te weten:

De warming up

Tijdens deze twee weken zorgde het management ervoor dat ze alles goed hadden voorbereid zodat de teams in de volgende fase direct uit de startblokken konden.

Starten

12 weken plan Intenza

Nu begon de startfase. Het resultaat hiervan is dat iedereen er volop mee bezig is. Tijdens alle meetings (salesmeetings, 1 op 1, etc.) stond het thema van het voorjaarsoffensief als nummer 1 op de agenda. Deze fase duurt twee weken.

Sturen

Na deze 2de fase lag de focus op het sturen op het gewenste commerciële gedrag (meereizen, trainen, oefenen, buddy’s, etc.) zodat de manager op individueel en op teamniveau kon bijsturen of juist de successen kon kopiëren.

Versnellen of borgen

Tegen het einde van de 12 weken brak fase 4 aan: de Versnellingsfase of Borgingsfase. De manager zorgde ervoor dat het onderwerp prospecteren op een goede wijze werd geëvalueerd en dat hij ervoor zorgde dat zijn teamleden in deze fase ook alvast nadachten over de vraag: Wat ga ik na dit offensief doen om ervoor te zorgen dat ik blijf prospecteren? Hierdoor wist hij dat na dit offensief het niveau van prospecteren lager zou worden, maar niet terug zou vallen naar 0.

Versterkende factoren in de focusperiode

  • Zorg voor fun. Bouw onverwachte elementen in die als prettig worden ervaren. In bovenstaand voorbeeld ging het hele team halverwege het voorjaarsoffensief karten en hadden ze een salespitstop.
  • Maak de beweging zichtbaar. Zorg dat je teamleden zien dat je door focus meer bereikt en je met een nog veel betere voorsprong de zomer in kan gaan. Als men ziet dat het werkt gaan de twijfelaars ook makkelijker mee(-doen). Maak het letterlijk zichtbaar met posters of placemats waarop de voorgang staat.
  • Deel kennis en ervaring hoe collega’s het doen, zodat er van elkaar geleerd kan worden.
  • Introduceer het estafettestokje. Aan het einde van iedere week deelt een teamlid zijn successen en geeft zijn collega’s een tip en vervolgens geeft de collega het virtuele stokje door aan een andere collega. Zo voelen de teamleden iedere week een prikkel zodat het thema weer in het mentale systeem zit.
  • Werk met dag- of weekstarts (dit kan ook prima online).
  • Evalueer altijd toekomstgericht: wat ging goed en moeten we vasthouden? En wat moet de komende periode hoe beter?

Focus voor 12 weken 

Door tijdens het voorjaarsoffensief de focus gedurende 12 weken op één thema te zetten vergroot je de voorsprong voor de zomer en realiseer je makkelijker in het najaar je doelen. Zodat jij je als leidinggevende alvast kunt richten op een succesvol volgend jaar in plaats van stress en paniekvoetbal.

Zelf aan de slag

Intenza beschikt over diverse doe het zelf programma’s waardoor jij als manager in een periode van12 of 20 weken aan de hand wordt meegenomen om met jouw team van een thema een succes te maken. Wil je hierover meer weten klik dan op een van de afbeeldingen of vul het contactformulier in.

Leiderschap succes aanpak      Sales succes aanpak

Contact met Intenza

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.