0165 74 60 15

×

 

Tijdens het event nam Ben Tiggelaar ons mee naar zijn leiderschapslessen. Ook Ben sprak op het Intenza openings event 10 jaar geleden. Ook heeft hij het Intenza boek The Management Makeover van zijn recensie voorzien.

Les 1

Onderschat niet de kracht van het automatische gedrag. Verwacht dus niet alleen veel van mensen, maar verander ook veel in hun omgeving. Hierdoor beïnvloed je het automatische gedrag meteen mee.

Les 2

Bad is stronger than good. Dit komt van Roy Baumeister. Het betekent dat als je een verandering wilt inzetten, mensen altijd vervelende dingen willen vermijden. Zorg dus dat je voldoende zekerheden inbouwt.

Les 3

Benut SCARF. Dit komt van David Rock. De meeste angst zit in verandering op zaken die een inbreuk maken op SCARF: Status Certainty Autonomity Relatedness Fairness. Zorg dus dat je je communicatie erop richt om deze zaken zeker te stellen.

Les 4

Zorg dat beeld en geluid gelijk lopen. Vaak zien wij dat leiders wel een verhaal vertellen, wel het geluid geven, maar dat hun gedrag daarmee niet in overeenstemming is. Dat veroorzaakt onzekerheid bij de mensen.

Les 5

Voorkom het relativeren van oud zeer. Dit moet je juist serieus nemen en adresseren.

Les 6

Praat persoonlijk met mensen. Een keer per kwartaal moet je als leider minimaal 10 minuten persoonlijk praten met je team. Hiermee creëer je psychologische vrijheid waardoor mensen ideeën naar voren durven te brengen.

Les 7

Benut de volgende 5 stappen.

  • Doelen stellen. Bij veranderen geldt dat een leerdoel beter werkt dan een resultaatdoel. Een leerdoel heeft namelijk in zich dat je kan experimenteren. Want: geen enkele verandering gaat meteen goed. Het gaat altijd eerst slechter (opstartdip) omdat je het nieuwe gedrag nog niet beheerst. Waar het dus om gaat, is dat je leert sneller te leren van je falen. Wij noemen dat: fail faster.
  • Formuleer het gedrag zo concreet mogelijk in ridicuul kleine stapjes, zodat mensen denken: “Dat is niet zo ingewikkeld, dat kan ik wel.”. Hierdoor ontstaat vertrouwen. Hierbij noemt Ben het voorbeeld van iemand die iedere week 10 kilometer wil hardlopen. Je kan beter zeggen: “Ik sta op zaterdagochtend op en trek mijn hardloopschoenen aan; dat kan ik wel.”.
  • Organiseer support. Bij veranderingen schijnt zelfmonitoring goed te werken. Vraag jezelf dagelijks af: heb ik het vandaag gedaan? Ook helpt het dat mensen in je omgeving het doen. Dan noemen we het social support.
  • Het plannen van je gedrag. Hierbij helpt het om af te kijken bij rolmodellen. Zorg dus dat je in je organisatie zichtbaar maakt wie de rolmodellen zijn.

Leren. Uit een experiment blijkt dat 93% van de mensen met ambitie die hem uiteindelijk heeft gerealiseerd onderweg het plan heeft moeten bijstellen. Met andere woorden: het een utopie dat het loopt zoals gepland. We noemen dat after action review.

Stel jezelf hierbij de volgende 4 vragen:
– Wat zou er moeten gebeuren?
– Wat gebeurde er daadwerkelijk?
– Waarom gebeurde dit?
– Wat kan ik anders doen?

Zorg dus voor tussentijds reflecteren. Want: je bent nooit klaar. Je moet er energie in blijven stoppen.

Meer leiderschapslessen