+31 (0)165 74 60 15

×
Marc Willems - Intenza

Door Marc Willems | HR

Empowerment

de 8 dimensies van het M-Power® model

Organisaties zitten vol ambities. Ze willen groeien, klantgerichter werken, beter samenwerken of hun commerciële slagkracht versterken. Maar tussen wat je wilt bereiken en wat daadwerkelijk gebeurt, zit vaak een groot gat. Bedrijven stellen zichzelf met name deze twee vragen: Wat gaan we als organisatie doen en wat is daarvoor nodig als het gaat om capaciteit en geld?

Was het maar zo makkelijk om met het antwoord op die twee vragen succesvol de ambities te realiseren.

Vanuit gedragswetenschappelijk onderzoek weet Intenza dat je slechts 4% van je plannen en ideeën realiseert als je het alleen bij de WAT houdt. Dat wordt 46% als je het gaat concretiseren. Dan voeg je niet alleen WIE het gaat doen en voor WANNEER eraan toe, maar vooral HOE je het gaat doen. Van 4% naar 46% realisatiekracht is een significante stijging van het rendement.

Hoe laat je empowerment slagen

In de gesprekken en samenwerking met onze opdrachtgevers horen we ook bijna altijd dat organisaties managers en medewerkers in staat willen stellen en de kracht willen geven om de juiste prestaties en resultaten te leveren. De Engelsen verwoorden dat door: ‘TO EMPOWER PEOPLE’.

Ook dat is een prachtige ambitie, maar blijkt in de praktijk een hele uitdaging. Dat komt omdat vanuit organisaties een verbetering of verandering vaak maar vanuit één of enkele dimensies wordt geïnitieerd en geïmplementeerd. Tip is om dat vanuit 8 dimensies te analyseren en te implementeren. Het M-Power® model helpt daarbij.

M-Power® model – het Empower model

Organisaties willen managers en medewerkers in staat stellen om hun prestatiekracht te vergroten — om écht te kunnen empoweren. Maar verandering wordt in de praktijk vaak ingezet vanuit slechts één dimensie.

Het M-Power® model laat zien dat duurzame verandering pas werkt wanneer alle acht resources met elkaar verbonden zijn:

A. Business resources
A1. Missie, Visie & Doelstellingen
A2. Markt & Strategie
A3. Middelen, Structuren & Kernactiviteiten
A4. Monitoren & Processen

B. Management Resources
B5. Managementstijl
B6. Management implementatiekracht

C. Human Resources
C7. Medewerkers & gedrag
C8. Mentaliteit, Competenties & Cultuur

Empowerment M-Power model

De kern van het model is dat de 8 resources in verbinding met elkaar moeten staan! Analyse van de 8 resources wijst uit waar de uitdagingen zit in je organisatie.

M-Power Voorbeeld – Versterken commerciële slagkracht

Een organisatie wil de commerciële slagkracht verhogen. Daarvoor is ander gedrag nodig bij gesprekken met bestaande klanten en prospects. Daarvoor wil het bedrijf de sales force laten trainen op vaardigheden.

De initiële vraag komt voort uit C7 – Human Resources, medewerkers & gedrag. Voordat je enthousiast met een training gaat starten is het goed om de volgende analyse te maken en daarbij de onderstaande vragen te stellen.

Business resources

A1. Missie, Visie & Doelstellingen
Past de nieuwe commerciële werkwijze bij de huidige missie en visie? Herkennen klanten de identiteit van het bedrijf nog? Zijn er passende doelstellingen geformuleerd voor de korte, middellange en lange termijn?

A2. Markt & Strategie
Is de markt en zijn de (target) doelgroepen onderzocht en bepaald? Is er een heldere strategie gekozen voor de te bereiken doelstellingen?

A3. Middelen, Structuren & Kernactiviteiten
Is het CRM systeem in lijn met de nieuwe commerciële werkwijze? Kan alle informatie in het CRM systeem? Hoe werkt AI mee in dit proces? Hebben de commerciële medewerkers een duidelijke instructie van de activiteiten die van ze gevraagd worden en weten ze HOE ze dat moeten doen? Welke bonussen of incentives zijn passend?

A4. Monitoren & Processen
Zijn de processen aangepast en op orde? Worden de activiteiten vastgelegd? Worden KPI’s gemeten? Worden verbeteranalyses gemaakt op basis van beschikbare data?

Management resources
B5. Management stijl
Geeft het management het goede voorbeeld? Welke coaching laat het management zien? Hanteren ze de Secure Base Leadership stijl?

B6. Management implementatiekracht
Bezoeken managers zelf ook klanten en gaan ze mee met medewerkers? Bewerkt het management de top 10 klanten en prospects? Durft het management investeringen te doen in training, systemen en faciliteiten?

Human resources

C7. Medewerkers & gedrag
Dit is de bron van de initiële verandering/verbetering. Is het gedrag wat gevraagd wordt van medewerkers beschreven? Welke quick wins zijn te realiseren in gedrag van medewerkers? Hoe borg en veranker je duurzame gedragsverandering?

C8. Mentaliteit, Competenties & Cultuur
Welke houding wordt van medewerkers gevraagd? Welke competenties en vaardigheden zijn vereist voor succes? Hoe wordt feedforward gegeven? Hoe leren managers en medewerkers van elkaar en van best practices?

empowerment medewerkers

M-Power® vs. het 7S-model — en waarom M-Power gericht is op empowerment

Het klassieke 7S-model van McKinsey brengt vooral in kaart hoe een organisatie is opgebouwd. Het laat zien welke elementen met elkaar in balans moeten zijn om strategische verandering te ondersteunen. Waardevol — maar vooral analytisch en relatief statisch.

Het M-Power® model gaat veel verder. Waar 7S analyseert, laat M-Power zien waar je als organisatie invloed kunt uitoefenen om mensen daadwerkelijk in hun kracht te zetten. Het verbindt missie, processen, leiderschapsstijl, implementatiekracht en concreet gedrag tot één geheel. Precies dat maakt het een empowerment-model: het richt zich op realisatiekracht — op de condities die mensen nodig hebben om nieuw gedrag te laten ontstaan en prestaties te verbeteren.

Kort gezegd:
Het 7S-model vertelt hoe een organisatie in elkaar zit. Het M-Power® model laat zien wat er moet gebeuren om gedrag, prestaties en resultaten daadwerkelijk te verbeteren.

Waarom een training nooit alleen het antwoord is

Een op het oog simpele vraag, verandering of aanpassing vraagt dus meer tijd en analyse om tot een veel hoger rendement te komen. Intenza ziet bij veel organisaties een reflex bij achterblijvende prestaties of gewenste verandering: Dan moet er een training komen. Maar wie gedrag wil veranderen of prestaties wil verbeteren, komt er snel achter dat een training op zichzelf zelden het gewenste resultaat oplevert.

Waarom niet?
Omdat gedrag nooit op zichzelf staat. Gedrag is het eindpunt van een systeem — van doelen, processen, managementstijl, cultuur en vaardigheden. Als je alleen in C7 (medewerkers & gedrag) ingrijpt, maar A en B blijven onaangeroerd, dan verandert er… bijna niets. Dat zien we dagelijks terug in onze samenwerking met klanten. Een organisatie wil beter verkopen, klantgerichter worden of leiderschap versterken. De vraag start bij medewerkers, maar de oorzaak ligt vaak verspreid over meerdere dimensies. Precies daarom werken wij met het M-Power® model. Het laat zien dat duurzame verandering pas lukt als alle acht resources in samenhang worden bekeken.

Driving People & Performance

Veranderen en verbeteren is bewust stil (laten) staan en doelbewust verder gaan! Bij Intenza starten we altijd bij de visie en ambitie van een organisatie: dát is het kompas. Van daaruit bepalen we samen de strategie — het antwoord op de vraag hoe je die visie werkelijkheid maakt.

In elke organisatie zijn het uiteindelijk de mensen die het verschil maken. Medewerkers en managers vertalen de strategie naar hun dagelijkse (kern)activiteiten. Dat betekent dat resultaten rechtstreeks voortkomen uit het gedrag dat zij laten zien. Wanneer je dat gedrag positief beïnvloedt, beïnvloed je automatisch ook de prestaties van de organisatie. Dát is waar Driving People & Performance over gaat: gedrag dat werkt, en resultaten die zichtbaar worden.

Intenza helpt organisaties om ambities te vertalen naar concreet gedrag, krachtige uitvoering en meetbare resultaten.

Wil je sparren over jouw Empowerment vraagstuk of deelnemen aan de online M-Power scan? Vul de M-Power move hieronder in.

Scan M-Power

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Welke grote verandering/verbetering wil jouw organisatie doorvoeren komend jaar?
  • Welke resources uit het M-Power model vragen daarbij aandacht? Vink aan:
  • Wil je kosteloos sparren over jouw/jullie M-Power vraagstuk?
  • Wil je met jouw bedrijf deelnemen aan een uitgebreide online M-Power scan?

empowerment benadering

FAQ: Empowerment volgens het M-power model

Wat is het M-Power model?
Het M-Power model is een organisatie- en gedragsmodel met acht resources dat laat zien welke factoren samen bepalen of verandering, gedrag en prestaties daadwerkelijk worden gerealiseerd.

Wie heeft het M-Power model bedacht?
Het M-Power model is ontwikkeld door Marc Willems van Intenza, als praktische en bewezen benadering om organisaties te helpen hun realisatiekracht en empowerment te vergroten.

Waarom is empowerment belangrijk in organisaties?
Empowerment verhoogt eigenaarschap, betrokkenheid en prestatiekracht. Medewerkers presteren beter wanneer ze duidelijke richting, ruimte en ondersteuning krijgen.

Waarom is een training niet genoeg om gedrag te veranderen?
Een training pakt slechts één factor aan van het M-Power® model. Gedrag wordt beïnvloed door strategie, processen, managementstijl, cultuur en competenties. Zonder integrale aanpak valt men snel terug in het oude gedrag.

Wat is het verschil tussen het M-Power® model en het 7S-model?
Het 7S-model analyseert hoe een organisatie is opgebouwd. Het M-Power® model laat zien wat je moet doen om gedrag en prestaties daadwerkelijk te verbeteren. Het richt zich op empowerment en realisatiekracht.

Hoe versterk je de commerciële slagkracht van een organisatie?
Door niet alleen vaardigheden te trainen, maar te kijken naar acht elementen: visie, strategie, processen, structuren, managementstijl, implementatiekracht, gedrag en mentaliteit.

Samenvatting
Het M-Power® model laat zien hoe organisaties duurzame gedragsverandering en prestatieverbetering realiseren. Het model bestaat uit acht resources die samen bepalen of medewerkers en managers echt empowered zijn om resultaten te behalen. Gedrag verandert pas wanneer visie, strategie, processen, leiderschap en cultuur met elkaar verbonden zijn. Intenza helpt organisaties om deze integrale aanpak te realiseren en ambities om te zetten in tastbare resultaten.