+31 (0)165 74 60 15

×
Bianca Damas

21 september 2020 door Bianca Damas | Realisatiekracht

Dat de werkvloer een geweldige bron is voor leren en ontwikkelen zal voor velen niet heel verrassend klinken. Wij refereren daarom ook regelmatig naar de quote van gedragswetenschapper Ben Tiggelaar:  ‘De kortste weg naar beter presteren loopt via de omweg van leren’.

Het ontbreekt ondernemers en leidinggevenden helaas vaak aan praktische handvatten waardoor het lerend vermogen binnen veel organisaties niet optimaal wordt benut. Een van de meest voorkomende misverstanden is dat leren en verbeteren veel kostbare werktijd kost; het wordt een groot project voor ‘later’ waar uiteindelijk niemand echt aan toe komt. En zo blijft de onuitputtelijke bron van leren een heel goed bewaard geheim. Hartstikke zonde maar gelukkig helemaal niet nodig!

Met onderstaande stappen helpen we je graag op weg om het inspirerende voorbeeld te worden op het gebied van leren. En het mooie is dat de tips ook toepasbaar zijn wanneer je niet fysiek bij elkaar bent.

STAP 1: Wees de haas

Jouw rol als leidinggevende is vergelijkbaar met die van de haas in de marathon. Zeker wanneer je iets nieuws wilt introduceren zoals het delen van leerzame ervaringen of het geven van feedforward. Hoe loop je voor de menigte uit en krijg je iedereen op het juiste tempo?

Als tempomaker laat je vooral dat gedrag zien wat je graag van je medewerkers wilt zien. Het heeft weinig effect om je team te wijzen op het nut en de noodzaak van leren als je zelf niet op een actieve, zichtbare manier leert. Bekijk ook de video: toon voorbeeldgedrag.

Klinkt logisch? Maar hoe doe je dat dan?

  • Vertel je team waarin jij je de komende periode wilt verbeteren.
  • Vraag je medewerkers na een (online)overleg altijd om een persoonlijke tip. Ga vervolgens niet in verdediging maar bedank voor de tip. Altijd. Maak dit tot een standaard werkwijze.
  • Vertel je collega’s wat je de afgelopen week hebt geleerd en hoe zij er ook hun voordeel mee kunnen doen.
  • Toon ook kwetsbaarheid door in meetings je persoonlijke blunders te bespreken en (vooral!) wat jij ervan geleerd hebt.
  • Loop regelmatig een dag mee met je mensen. Vertel vooraf dat je dat doet om van hen te leren en geef achteraf aan wat je hebt geleerd.
  • Bepaal je persoonlijke top tien momenten van de waarheid. Dat zijn contactmomenten waarop je team jouw rol kan ervaren. Denk aan een gezamenlijk gesprek met een klant, een overleg, 1-op-1-gesprek, reageren via de mail op vragen of wanneer iemand spontaan bij je binnenloopt. Beantwoord voor jezelf vooraf de vraag: ‘hoe laat ik op die momenten mijn collega’s zien of ervaren dat ik ook continu aan het leren ben en me persoonlijk wil verbeteren?’

Conclusie: Jij maakt het verschil. Medewerkers doen niet wat je zegt dat ze moeten doen, ze doen wat jij doet.

STAP 2: Regisseer het leren

Jouw hazengedrag is opgevallen en na enige tijd neemt jouw team steeds meer elementen van jouw gedrag over. Ze worden enthousiast om te leren! Hoe zorg je ervoor dat leren vanzelfsprekend wordt? En hoe zorg je voor continuïteit?

Enthousiasme alleen is niet genoeg, want “mensen doen zelden wat zij voornemen te doen!”, aldus Ben Tiggelaar. Uit psychologisch onderzoek (John Bargh, Roy Baumeister e.a.) blijkt dat dit vooral veroorzaakt wordt door het feit dat 5 procent van ons gedrag bewust, gepland gedrag is en 95 procent (!) onbewust, automatisch gedrag. Meer weten, bekijk dan de video over de werking van gedrag.

We lezen automatisch, we reageren automatisch op e-mails en telefoontjes, we denken automatisch en we leren zelfs volautomatisch nieuwe automatismen aan. Alleen nieuwe, onverwachte, bijzondere situaties, waar ons brein nog geen automatisme voor heeft ontwikkeld vergen onze bewuste aandacht. Het is dus van belang dat je het leren in de werkomgeving dusdanig regisseert, dat het een automatisme wordt en niet blijft bij een leuk voornemen.

Let wel: zeker als het gaat om een andere werkwijze is het bekend dat mensen in het begin onzeker zijn en het nieuwe voor zich uit schuiven. Wees je hiervan bewust en pas onderstaande tips toe om consequent te regisseren voor tenminste een periode van 66 dagen. Zo lang duurt het namelijk gemiddeld om van gelegenheidsgedrag geautomatiseerd gedrag te maken.

  • Introduceer tijdens het wekelijks overleg standaard ‘vraag en aanbod’ als agendapunt. Tijdens ‘vraag’ wordt geïnventariseerd waar medewerkers in hun werk tegenaan lopen en bij ‘aanbod’ wordt gestimuleerd dat medewerkers elkaar vertellen over een aanpak die succesvol is en ook voor anderen interessant kan zijn.
  • Evalueer naar voren! Ongeveer 80 procent van de (evaluatie)gesprekken gaat over het verleden. Dat lijkt logisch, maar is het niet. Van terugkijken blijken mensen weinig te leren. Wat gebeurt er veelal wanneer je vraagt ‘wat heb je gedaan afgelopen week?’ of ‘wat kan beter?’ Grote kans dat men vooral de indruk wil wekken dat ze het heel erg druk hebben gehad en bovendien wordt vaak benoemd wat er allemaal mis ging (onderbouwd met al dan niet legitieme redenen). Stel daarom liever toekomstgerichte leervragen zoals: Wat ging er de afgelopen week goed en wat kunnen we doen om het effect volgende week te verdubbelen? Waar ben je het meest trots op en hoe zorgen we ervoor dat meer klanten hiervan gaan profiteren?
  • Back to school vibe: Vraag je collega’s ‘welk rapportcijfer geef je jezelf?’ Met als tweede leervraag ‘wat doe je een volgende keer beter zodat je één punt stijgt?’ Je kunt hier ook nog aan toevoegen ‘hoe kan ik je hierbij helpen?’

STAP 3: Have fun

Wanneer het gelukt is om leren binnen jouw bedrijf een automatisch onderdeel van werken te maken komt de uitdaging om het leren leuk te houden. Hoe pak je dat aan?

Fun is geen doel op zich, maar een vrolijke stemming doet de hoeveelheid dopamine in de hersenen goed. En de toename van dopamine zorgt voor een verbeterde leerprestatie. Blije mensen presteren beter, zijn creatiever in het oplossen van problemen en leren makkelijker. Dus waarom zou je dit dan niet meer benutten. Hieronder een aantal leuke ideeën met groots effect:

  • Deel collega’s in teams in. Geef de opdracht om een bedrijfsdilemma aan te pakken en met een advies te komen hoe de directie dit probleem zou kunnen oplossen. Je kunt je voorstellen dat er heel wat wordt afgelachen, maar je zult vooral veel van elkaar leren als alle afdelingen over de teams worden verdeeld. Doordat het best scorende idee wordt uitgevoerd, wordt het leren extra motiverend.
  • Laat collega’s vergelijkbare bedrijven ‘als klant’ bezoeken en laat ze na afloop presenteren aan het team wat ‘als klant’ indruk heeft gemaakt. Wat kunnen jullie als organisatie op basis van deze ervaring gaan toepassen?
  • Zorg voor inspirerende meetings.

Leren excelleren

Laat je inspireren door nog meer tips en praktijkvoorbeelden om ervoor te zorgen dat het talent van jouw team niet langer het best bewaarde geheim van jouw organisatie is!

De tips uit dit artikel komen uit het boek “Leren Excelleren”. Dit e-book geeft je concrete handvatten om het lerend vermogen van je medewerkers te stimuleren. Download het boek Leren Excelleren gratis.

Wil je als commercieel manager liever direct aan de slag om te leren jouw team nog meer te inspireren en begeleiden naar mooie resultaten? Dan is de Sales Succes Aanpak echt iets voor jou:

Sales Succes Aanpak