0165 74 60 15

×

14 maart 2018 door Mario Bierkens | Leiderschap

Ik weet niet of jij weleens op RTL Z hebt gekeken naar het programma “undercoverboss”? In dit programma gaan general managers van grotere bedrijven een week undercover in hun eigen bedrijf. De boss wordt onherkenbaar gemaakt en loopt vervolgens iedere dag met een andere collega mee. Na afloop worden de medewerkers waarmee de manager is meegelopen uitgenodigd op het hoofdkantoor en maakt hij zijn ware identiteit bekend.

Impact van management beslissingen

In bijna alle gevallen zorgt deze undercoveroperatie tot nieuwe inzichten die de manager anders nooit had opgedaan. De grootste gemene deler uit deze serie is dat bijna alle managers positief verrast zijn door de inzet en betrokkenheid van hun medewerkers. Dat de informatie via de verschillende managementlagen niet bij de directie terecht komt en dat zij zich nu vaak pas bewust worden wat de impact van hun beslissingen is. Deze beslissingen die achter de vergadertafel worden genomen (meestal vooral gebaseerd op cijfers) zouden zij nu anders nemen nu zij hebben ervaren wat de impact van deze beslissingen is. Van spreadsheetmanagement en management vanuit de boardroom naar management by walking around. Als afsluiting van dit programma deelt de general manager aan al zijn medewerkers wat hij gedaan en vooral wat hij geleerd heeft.

Van spreadsheetmanagement naar de werkvloer

Ik kan me goed voorstellen dat je nu denkt dat het undercover gaan in je eigen bedrijf niet mogelijk is. Mogelijk niet in de letterlijke zin van het woord, maar wel op een andere manier. Veel van deze bazen dachten vooraf dat ze een goed beeld hadden van hun bedrijf. In alle gevallen bleek dit beeld niet te kloppen met de praktijk. Als je in de toekomst ook betere beslissingen wil nemen, maar niet undercover kan gaan dan zijn er andere manieren om de verbinding met de werkvloer te verbeteren. ” Je kunt hierbij denken aan:

  • Een informele bijeenkomst met mensen van de werkvloer die mogen reageren op voorgenomen beslissingen van de directie.
  • Stimuleer nieuwe medewerkers dat ze na hun proeftijd met een persoonlijk advies aan de directie komen hoe het bedrijf kan verbeteren.
  • Het kan ook nog simpeler door met de directie af te spreken dat directieleden per maand minimaal een aantal medewerkers bellen met de vraag: stel dat je 1 dag de directeur zou zijn, wat zou je dan veranderen wat ten goede komt van de klant en/ of de medewerkers? Door deze vragen proactief op te halen zorg je voor een betere verbinding met de werkvloer en stijgt de impact van de beslissingen die je gaat nemen.

Verruil je pak voor werkkleding. Zoek de werkvloer dus proactief op, want anders mis je de verbinding.

Meer weten?

Neem contact op met Intenza.