11 december 2013 door Mario Bierkens | Ondernemen
Gisteren verzorgde ik een sessie bij een relatie. Samen met het managementteam keken we terug op een bewogen jaar voor de organisatie. Ontwikkelingen als personele wisselingen en een aantal grote projecten vroegen veel aandacht. Daarnaast nam de druk van opdrachtgevers op de organisatie toe.
2013 was tevens een jaar waarin zij groei hebben doorgemaakt. Zowel in klanttevredenheid als rendement. Natuurlijk werd dit succes gevierd en zichtbaar genoten van het resultaat. Er zijn vele succesfactoren te benoemen, maar één van de belangrijkste is dat die zaken die impact maken op de klanttevredenheid en het rendement continu op de agenda stonden van de individuele MT-leden en het managementoverleg.
Het bijeffect van het behaalde succes is ook voelbaar. Mt-leden geven aan dat ze in 2014 minder willen gaan focussen op deze zaken, maar het runnen van projecten weer hun eerste prioriteit willen geven.
Nog los van het feit dat ik deze primaire reactie snap, weet ik ook dat dit automatisch betekent dat deze resultaten vanzelf zullen afnemen terwijl zij het afgelopen jaar hier zo hard voor gewerkt hebben door deze bewust te regisseren. Ik kan nu al voorspellen dat de klanttevredenheid en rendementen terug gaan lopen. Want een automatische reflex bij succes is dat het naar meer smaakt, maar ook dat men milder wordt. ‘We kunnen ons nu wel gaan concentreren op andere zaken.’
Mijn advies luidt aan dit MT dan ook: Als jullie volgend jaar minimaal dezelfde scores willen halen dan zullen jullie zelfs de regie moeten intensiveren in plaats van loslaten. Kampioen worden is altijd veel makkelijker dan kampioen blijven!
Trap dus niet in dezelfde valkuil en zorg ervoor dat wanneer je tevreden bent met geboekte resultaten over 2013 je nu al nadenkt hoe je de discipline in 2014 gaat opvoeren.
Ontdek de sleutels tot succesvol leiderschap, krachtige salesstrategieën, persoonlijke groei en meer! Klik hier om te worden geïnspireerd door onze verzameling artikelen.
Lees meer