Blijf In Goede Verkoopconditie - Intenza

+31 (0)165 74 60 15

×

Blijf in goede verkoopconditie

De komende weken en maanden zijn qua omzet voor vele bedrijven erg spannend. Veel omzet is uitgesteld, opdrachten die niet meer doorgaan en annuleringen zijn in de laatste 7 weken helaas voor velen het nieuwe normaal geworden. Daarnaast houden prospects de fysieke deuren gesloten en suspects reageren niet meer spontaan op de eerder zo succesvolle call to actions. De glijbaan ligt op de loer op weg naar een lager doel.

Tijd voor verandering!

Deze DOE blog is bedoeld om in goede verkoopconditie te blijven. Het beschrijft een aantal hoofdstukken uit een boek waarbij jij de hoofdrolspeler bent. Het boek mag je zelf nog verder invullen en aanvullen zodat jij hier de komende weken zelf de vruchten van kunt plukken. Veel lees- & DOEplezier.

Wat is jouw situatie?

Teken jouw omzetcurve van de laatste 7 weken en omschrijf in woorden de curve voor de aankomende 7 weken. Hoe ziet jouw omzet eruit voor de komende 7 weken (omschrijf in woorden)

……………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………….

Spannend boek: Ik werk aan mijn verkoopconditie

Hier begint jouw verhaal. Een spannend boek is vanaf de eerste bladzijden spannend. Je hebt een beeld hoe de hoofdpersoon in het leven staat en wat zijn missie is. Eenmaal in het verhaal blijken bijzaken van grote invloed op de hoofdzaak. Je leest het in één adem uit. Je vindt het zo’n goed boek dat jij er vrienden van vertelt. Dat je het zelfs uitleent.

Zie deze Blog als de ruggengraat, de ankers en/of de hoofdstukken voor jouw boek. Beantwoord eerst alle vragen. Maak er een verhaal van door de hoofdpersoon tot 31 december 2020 te volgen. Niet als een documentaire maar als een terugblik op hetgeen als het ware al is gebeurd. Geloof in de hoofdpersoon. Dicht hem kwaliteiten toe die je eerder nog niet bij hem waarnam, maar wel kan waarmaken. Zorg dat het acht spannende maanden worden die in één avond door de lezer worden beleefd.

De ingrediënten voor de eerste 2 hoofdstukken krijg je cadeau, wil je de rest ontvangen? Klik dan hier om jouw spannende boek te schrijven.

Ik werk aan mijn verkoopconditie
Hoofdstuk 1: Doelgroep

Start met het bepalen van je doelgroep. Kies een branche en een specifieke doelgroep. Zorg dat je van deze doelgroep alles weet, te beginnen met het probleem waar men nu mee zit.

Bijvoorbeeld:

  1. De doelgroep heeft meer (nieuwe) klanten nodig.
  2. De klanten van deze doelgroep willen meer aandacht, hulp en zekerheid.
  3. Budgetten in deze doelgroep zijn bevroren voor hun producten/dienstverlening.
  4. De doelgroep heeft moeite om nieuwe opdrachten te verwerven.

 

Wat is jouw specifieke doelgroep?

De doelgroep waar jij de taal van spreekt. Waar men jou kent, zou moeten kennen. Waar men trots is dat met jou wordt gewerkt.

……………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………….

Schets hieronder vanuit jouw ervaring en expertise de uitdaging waar jouw relaties, klanten en prospects nu voor staan. Bedenk daarbij ook een mogelijke oplossing vanuit het verlengde van jouw aanbod. Benut eventueel onderstaande ABC methode waarvan we weten dat deze succesvol is in het presenteren van je aanbod of oplossing.

         Aansluiten bij wat de ander verteld heeft of speelt bij het bedrijf of in de branche

B          je Brengidee

C          Contracteren

Belangrijk hierbij is dat je bij de A en de B het effect benoemt. Bijvoorbeeld: ‘Je vertelde net dat, waardoor …’ ‘Wat vind je van het idee …, klopt dat?’ ‘Wat vind je van het idee om …, waardoor … ?’ (benoem hier het positieve effect). ‘Hoe zou je hiermee verder willen?’ (C)

Zorg dat je deze week in ieder contact een ABC benut. Dat kan voor een commerciële opportunity of gewoon voor een samenwerkingsvoorstel, een verbeterpunt, iets wat je met een collega wil afstemmen, iets waar je een collega in mee wil krijgen, etc. Hanteer het ABC’tje dus bij alles wat je voorstelt en je zal ervaren dat je anderen makkelijker meekrijgt.

focus verkoopconditie

Ik werk aan mijn verkoopconditie
Hoofdstuk 2: Maak duidelijke keuzes, focus!

Verkijk je niet op de grootte van prospects, relaties of klanten. Kies voor een aanpak waarin je snel te leveren bewijs verzameld. Bewijs dat jouw denken en doen werkt. Kies eventueel voor een pilot of experiment waardoor jij in conditie komt. Waar je ervaring op doet met de nieuwe werkelijkheid. Waar de klant zo enthousiast over jouw aanpak is dat hij vol trots zijn succes in deze barre tijden rond praat. Kies om een (potentiële) klant te laten winnen waardoor jij wint met het te leveren bewijs en de klant zo blij is dat hij jouw werk achteraf betaalt.

Welke keuze(s) maak jij? Beschrijf jouw keuze(s) en geef het waarom aan.

Keuze 1 (Beweging binnen 1 maand)

……………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………….

Keuze 2 (Haalbare resultaten na 3 maanden)

……………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………….

Keuze 3 (Succes na 8 maanden)

……………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………….

De ingrediënten voor de eerste 2 hoofdstukken krijg je cadeau, wil je de rest ontvangen? Klik dan hier om jouw spannende boek te schrijven.

Ik werk aan mijn verkoopconditie

Ik ontvang graag de andere hoofdstukken.