+31 (0)165 74 60 15

×

De huidige tijd heeft voor velen een zeer negatieve klank. Je hoort mensen klagen, wat er allemaal niet meer kan, welke vrijheden ons zijn afgenomen, de eenzaamheid, de uitzichtloosheid. Dat weten we nu allemaal wel, maar is het niet veel beter om jezelf voor te gaan houden wat er allemaal goed gaat en wat we kunnen aanpakken?

De Groene Golf: creëer een positieve beweging 

Graag wil ik je laten ervaren hoe je op een positieve manier je doelen kunt bereiken met de zogenaamde Groene Golf. De Groene Golf werkt vooral goed als je ander nieuw gedrag wilt realiseren. Groen gedrag is hetzelfde als gewenst gedrag. Even terug naar vroeger. Vol trots laat je je schoolrapport zien aan familie. Allemaal goede cijfers, achten en negens, maar zie daar, opeens een vette 4 voor wiskunde. En wat was toen de reactie van familieleden? Juist, de focus werd gelegd op die ene 4, terwijl al die andere goede cijfers overschaduwd werden.

Nu naar de dagelijkse praktijk. Ook hier wordt vaak de nadruk gelegd op wat NIET goed is gegaan. Voorbeeld: Elke week moet de binnendienst per persoon 10 mails, inclusief een call to action, naar prospects zenden om het bedrijf onder de aandacht te brengen. Aan het einde van de week blijkt dat er gemiddeld 4 mails per persoon gestuurd zijn. Je kunt het volgende doen:

  • Vragen waarom er maar 4 zijn gestuurd in plaats van 10
  • Wijzen met het vingertje en benoemen dat dit niet de afspraak was
  • Aangeven dat als we zo doorgaan, die extra prospects nooit binnen gehaald worden

Toekomstgericht inspireren

Door op deze manier te werk te gaan, benadruk je niet de beweging die nodig is, maar rem je deze eerder af. Benut je de Groen Golf en focus je op gewenst gedrag, dan creëer je juist beweging, zeker als je ander nieuw gedrag wilt realiseren. Je kunt dit op de volgende manier aanpakken:

  • Geef een compliment dat in elk geval gemiddeld vier mails verstuurd zijn
  • Haal op hoe dit is gelukt en wat de resultaten zijn van de call to action
  • Deel best practices van degenen die meer dan gemiddeld hebben gescoord
  • Vraag, wat ga je vaker doen waardoor de 4 volgende week 6 of 10 worden

Op deze manier ben je toekomstgericht bezig met je team. Je laat zien dat je blij bent met de beweging, je moedigt de mensen aan elkaar te helpen en beter te worden. Bovendien benut je wat werkt als succesrecept voor de volgende stap. Wat zeker ook kan bijdragen is als je visueel maakt wat er per week is “gescoord”, je zorgt voor een gezond stukje competitie onderling.

beweging creeren

Doe-acties

Ben je van plan een dergelijk initiatief te gaan ondernemen met je team, dan zijn de volgende doe-acties handig.

  • Benoem vooraf wanneer je persoonlijk of als team tevreden bent met welke uitkomst
  • Vraag naar successen welke werken en gebruik deze. Immers een succes verkoopt beter dan een idee.
  • Wat gaat goed en wat kan volgende week anders om een nog beter resultaat te krijgen
  • Bedenk eventueel een leuke incentive voor het team wanneer het doel is bereikt (of als de stijgende lijn duidelijk zichtbaar is)

Als laatste is het erg belangrijk om jouw mensen zelf te laten nadenken over de oplossingen. Leg dus de DENK-druk bij hen in plaats van het voor te kauwen.

Toekomstgericht denken stimuleren

Hier nog een mooi voorbeeld ter inspiratie, waarbij je vraagt aan je medewerker welk cijfer hij zichzelf heeft gegeven de afgelopen week.

  • 5 -> Wat ga jij de komende week extra/anders doen om ervoor te zorgen dat je weer een voldoende haalt?
  • 7 -> Je ambitie is een 8, wat wil je de komende maand veranderen om er die 8 van te maken?
  • 8 -> Wat wil je zeker vasthouden om de komende 2 maanden nog steeds zo voor te staan?

Focus leggen op wat wel kan en wat goed gaat geeft echt veel meer ENERGIE!

Intenza werkt met successen die zich bewezen hebben in de praktijk. De groene golf (bekijk ook de korte video hierover) is daar een mooi voorbeeld van. De impact ervan hebben we de afgelopen 15 jaar ervaren bij onze klanten. Wil je meer weten over de succesfactoren, neem dan contact met ons op.

Monty python zong het al ”Always look on the bride side of life”.  Het werkt echt, begin vandaag!