+31 (0)165 74 60 15

×

29 augustus 2013 door Mario Bierkens | Realisatiekracht

De voetbalcompetitie is begonnen en sommige ploegen staan, in tegenstelling tot hun ambities, onderaan. Het lukt maar niet om in de goede flow te komen. De coaches peinzen hoe deze cirkel te doorbreken.

Dit kan zo maar ook voor jouw team gelden. Na de zomerperiode lukt het niet om de dalende trend te doorbreken, mensen succesvol te laten zijn en inspanningen te laten renderen. De vraag is dan: wat doe je om die trend te doorbreken?

Daarvoor zijn een aantal manieren. Eén daarvan is: ga met je spelers terug in herinnering naar een periode dat het wel lukte. En probeer vooral te ontdekken: wat deden wij toen waardoor we wel succesvol waren? Hiermee stijgt in ieder geval het zelfvertrouwen en krijg je inzicht wat het succesrecept is. Je hoeft dit niet één op één te kopiëren, want de markt en zeker de klant zijn continue in beweging. Kopieer alleen die dingen waar je controle en invloed op hebt.

Natuurlijk is je uiteindelijke doelstelling dat je omzet scoort, of zoals bij de voetbalcoaches, dat je per wedstrijd drie punten pakt. Als je een dalende trend wil doorbreken, begint het door het doel wat je wil bereiken kleiner te maken. Dat zou kunnen betekenen dat je naar een doelstelling per week gaat of zelfs per dag. Op het moment dat er kleinere doelstellingen worden behaald, stijgt het zelfvertrouwen. En uit mijn praktijk blijkt dat zelfvertrouwen een belangrijk fundament is waarop succes wordt gebouwd.

Dus coaches, succes met het vergroten van het zelfvertrouwen!