+31 (0)165 74 60 15

×

14 november 2013 door Mario Bierkens | Ondernemen

In gesprekken met ondernemers ben ik me de afgelopen weken weer bewust geworden hoe belangrijk het zogenaamde Egelprincipe is. Jim Collins introduceerde in zijn boek ‘Good to Great’ dit Egelprincipe gebaseerd op een Griekse parabel. Dit principe geeft inzicht om te excelleren en waarop je moet focussen om succesvol te zijn.

Oftewel: kiezen of verliezen.

De Griekse parabel van Archilochus vertelt het volgende. De vos ligt op de egel te wachten bij de kruising van een pad. De egel komt eraan en waggelt precies richting de vos. ‘Ah, nu heb ik je!’ denkt de vos. Hij springt bliksemsnel tevoorschijn. De kleine egel voelt gevaar, kijkt op en denkt: ‘Daar gaan we weer. Leert hij het dan nooit?’ Hij rolt zich op en wordt een bol met scherpe stekels. De vos bespringt zijn prooi, ziet het gevaar, stopt de aanval en trekt zich terug in het bos om een nieuwe strategie te bedenken.

Elke dag vindt een variant op dit gevecht plaats.

De vos weet heel veel dingen, is sluw en bedenkt talloze ingewikkelde strategieën om zijn prooi te vangen maar weet deze niet te integreren tot één geheel. De vos opereert op (te) veel niveaus, ziet de wereld in al zijn complexiteit en onderzoekt alle alternatieven. De egel lijkt misschien een beetje simpel en sjofel, maar weet één ding erg zeker en blijft daarbij. De egel vereenvoudigt die complexe wereld tot één ding: overleven en straks weer eten.

De essentie van het Egelprincipe is dat – ook al is de vos veel slimmer – de egel altijd wint, omdat een egel de essentie ziet en de rest negeert.

Zo sprak ik geleden een makelaar, eigenaar van een makelaars- kantoor en actief op eigenlijk alle onderdelen (seniorenwoningen, appartementen voor starters, luxe villa’s, bedrijfspanden). De situatie op de huizenmarkt dwong hem zoveel mogelijk strategieën te bedenken om zijn zaak draaide te houden, echter bleef het moeilijk. Na het stellen van de drie vragen van het Egelprincipe: ‘Waar ligt jullie passie?’, ‘Waarin kunnen jullie excelleren?’ en ‘Levert dat ook voldoende omzet op?’ kwam hij tot de conclusie dat zijn focus op (starters) appartementen zou moeten liggen. Zijn jonge medewerkers hadden een goede klik met deze jonge doelgroep en tevens een groot netwerk. Vervolgens besloot hij zich als specialist op appartementen te gaan profileren. Nu twee jaar later draait zijn organisatie zwarte cijfers ondanks het feit dat de huizenmarkt nog steeds op slot zit. Hij zag de essentie om net als de egel te overleven en had het lef om de meest effectieve strategie daarin te kiezen.

Zo mocht ik twee weken geleden spreken tijdens de heropening van vestiging van een Telecom en ICT-dienstverlener.  Hun core business is het verkopen mobiele apparatuur, telefooncentrales, ICT beheer en leveren van ICT-hardware. Kortom: alles wat klanten nodig hebben om hun communicatie, telefonisch of digitaal te optimaliseren. En met de technologische ontwikkelingen zijn daar nogal wat oplossingen voor. Het bijhouden daarvan en het onderhouden van de contacten met de verschillende toeleveranciers vraagt derhalve heel veel tijd en aandacht. In plaats van zijn aandacht te versnipperen, heeft deze ondernemer de moed gehad om een partnership aan te gaan met slechts één toeleverancier. Op basis van de drie vragen uit het Egelprincipe plus aanvullende de vraag ‘Met welke partij werken wij graag en goed samen en zijn we ook trots op?’ kwam KPN Telecom als aangewezen partner uit de bus. Het succes is nog niet bewezen, maar door alleen al de tijdswinst kunnen medewerkers meer aandacht besteden aan hun core business: het helpen van klanten.

Durf jezelf de komende periode ook eens de vragen uit het Egel- principe te stellen en helder te krijgen ‘Waar kiezen wij dan voor om te gaan doen? En wat niet meer?’.

Zowel in de topsport als in het bedrijfsleven is meerdere malen gebleken dat focus en keuzes maken er in ieder geval voor zorgt dat je kansen op succes toenemen. Niet kiezen (en op alle paarden wedden) is natuurlijk ook een keuze, maar één die uiteindelijk minder oplevert.

Veel succes met kiezen!