+31 (0)165 74 60 15

×

13 februari 2013 door Mario Bierkens | Sales

Morgen is het Valentijn. De dag waarop je degene die je dierbaar zijn extra aandacht geeft. Ingegeven door de commercie, hoor ik je denken. En ik kan je geen ongelijk geven. Om oprechte aandacht te geven heb je immers aan één dag per jaar toch niet genoeg? Gezonde relaties moet je opbouwen en onderhouden, maar ook spannend houden. Het hele jaar door!

Toch helpt een geheugensteuntje als Valentijnsdag me om bewust even stil te staan bij hoe ik dat doe. Welke aandacht schenk ik naast de vanzelfsprekende momenten? Hoe vaak overtref ik eigenlijk verwachtingen? Wat kan ik nog verbeteren? En vooral hoe ga ik dat dan bereiken? Met als doel structureel te werken aan duurzame relaties.

In het bedrijfsleven werkt het niet anders. Oprechte aandacht aan klanten schenken gaat verder dan een eenmalige uitnodiging voor een relatie event. Benut daarom Valentijnsdag om bewust stil te staan hoe jullie in 2013 klantverwachtingen gaan overtreffen. Ter inspiratie vijf tips om de harten van jullie klanten sneller te doen slaan:

  • Vermeld in acquisitiegesprekken standaard dat je jaarlijks een ongevraagd verbeteradvies geeft. Plan de eerste datum binnen een half jaar. Resultaat: klanten ervaren je als pro actief en meedenkende gesprekken op niveau
  • Benoem met je medewerkers 10 zogenaamde brengideeën (ongevraagd advies waar de klant zijn voordeel mee kan doen) die ze een week lang in ieder klantcontact delen met klanten. Evalueer na die week welke ideeën het best aanslaan
  • Ieder MT lid spreekt maandelijks 1 toprelatie en koppelt dit nog dezelfde week terug naar het team. Deze TOPgesprekken hebben als insteek om de relatie op ‘niveau’ aandacht te geven
  • Maak ‘aandacht geven’ klein en frequent, bijvoorbeeld door het invoeren van een wekelijkse happy hour. Tijdens dit uur bepaalt iedereen welke relatie zij de afgelopen periode te weinig aandacht hebben gegeven en benut dit uur om dat alsnog te doen. De gezamenlijke aanpak zorgt voor energie en beweging, waardoor je zeker weet dat het gebeurt
  • Afdeling Marketing levert iedere maand per mail een idee aan wat medewerkers kunnen benutten in het geven van aandacht aan hun relaties. In het werkoverleg spreek je hoe hieraan invulling wordt gegeven en bij welke relaties dit wordt toegepast.
    Het is aan jou: wat gaat het dit jaar worden?

Valentijnsdag of Falentijnsdag?