0165 74 60 15

×

6 maart 2017 door Mario Bierkens | Verandermanagement

Over anderhalve week zijn de Tweede Kamer verkiezingen. En dat is goed te merken ook! Elk actualiteitenprogramma wordt momenteel gedomineerd door politici, die de stemmer voor zich proberen te winnen. Wat mij opvalt aan de wijze waarop ze proberen te overtuigen, is dat veel politici vooral benoemen wat ‘tegenstanders’ niet goed doen. Het lijkt er soms zelfs op dat ze de partijprogramma’s van hun opponenten beter kennen dan die van hun eigen partij.

Door te vertellen wat het huidige kabinet niet goed heeft gedaan en ze niet voor Nederland willen, hopen ze in te spelen op besluitvorming van kiezers. Wat naar mijn mening in debatten nog te weinig wordt belicht is HOE? In het bedrijfsleven weten we dat de moeilijkste stap bij het doorvoeren van veranderen de eerste is: het concretiseren van wat je wil veranderen naar HOE dat er dan uit komt te zien. Hoe gaan wij ervoor zorgen dat het anders wordt? Op het moment dat je de HOE-vraag beantwoordt, wordt het voor eenieder duidelijk wat de verandering behelst en er van hem of haar wordt gevraagd. Pas dan kan je als directielid of medewerker ervoor kiezen.

Op dit moment blinken de politici vooral uit in het niet beantwoorden van de HOE-vraag. Zelfs de partijprogramma’s variërend van 1 A4 van de PVV tot 166 pagina’s van D66 geven onvoldoende antwoord op de HOE-vraag. Ik roep dus bij deze de politici op om in de debatten meer de HOE-vraag te beantwoorden van hun aanpak zodat wij als kiezers weten waar we voor kunnen kiezen.

Kortom: Hoe win je stemmen voor jouw aanpak? Met HOE!