0165 74 60 15

×

30 juni 2015 door Mario Bierkens | Ondernemen

Aanstaande zaterdag 4 juli start de 102e Tour de France. Vanaf de Jaarbeurs in Utrecht vertrekt het super kwartet Alberto Contador, Chris Froome, Nairo Quintana en titelverdediger Vincenzo Nibali via Zeeland naar Parijs. Hooguit twee of drie van de in totaal 179 renners komen naast de vier genoemde favorieten in aanmerking voor de uiteindelijke overwinning van de gele trui op de Champs D’Elysee. Dus eigenlijk kunnen we concluderen dat ruim 170 renners alleen mee rijden voor beeldvulling. Dat is natuurlijk niet echt motiverend voor een topsporter. En juist daar kunnen we als ondernemer veel leren van de Tour.

Want wat maakt dat zij toch gemotiveerd zijn om ruim drie weken af te zien op de fiets wetend dat zij nooit de gele trui kunnen winnen? De organisatie van de Tour heeft daar al vele jaren geleden op ingespeeld door een aantal sub-klassementen in te bouwen. Zo is er een groene trui, de bolletjestrui, de witte trui en het dag klassement. Hierdoor is het voor iedere renner mogelijk om in een sub klassement een (dag-) prijs te winnen. Neem de witte trui. Deze prijs is bestemd voor alle renners onder de 25 jaar.

In het bedrijfsleven bestaan ook diverse incentivesystemen. De vraag is echter of er voldoende is nagedacht over hoe de verschillende ‘renners’ van het klassement in aanmerking kunnen komen voor een (dag-) prijs. Zo heb ik zelf vijf jaar achtereen de verkiezing Franchisenemer van het jaar gewonnen. Al na het derde jaar hoorde ik mijn collega franchisenemers al aangeven dat zij geen extra inspanningen meer gingen leveren om deze prijs ook te winnen. Het incentive programma werkte dus eigenlijk averechts. Voor mij die in alles toch al de beste wilde zijn had het geen stimulerende werking en voor mijn collega’s had het eerder een remmende werking.

Mocht je ook nadenken over een incentive programma voor je teamleden hou er dan vooraf rekening mee dat er voor ieder teamlid een klassement is waarin een prijs te winnen valt. Stel dat het incentive programma de sales stimuleert, kan je klassementen maken op het gebied van : de meeste afspraken gemaakt, de meeste offertes uitgebracht, de meeste nieuwe klanten binnengehaald en natuurlijk ook de meeste omzet gerealiseerd.

Leer dus van de Tour en laat iedereen een winnaar zijn, want dan win je als totaal meer.