0165 74 60 15

×

29 januari 2014 door Mario Bierkens | Leiderschap

Wanneer iets niet goed gaat in het bedrijfsleven wordt er veel energie gestoken om te analyseren waar het fout is gegaan en wat er nodig is om het te herstellen. Als een natuurlijke reflex krijgt dat wat niet goed gaat onze aandacht. Als je kinderen hebt, dan herken je het ongetwijfeld: het kind dat lief speelt, laten we rustig spelen en het kind dat aandacht vraagt, krijgt een VIP-behandeling.

Waarom staan we bij successen onvoldoende stil wat het succesrecept precies is geweest, zodat we dat op andere situaties kunnen kopiëren? In de praktijk nemen we vaak onvoldoende de tijd om juist die analyse te maken.

Eén van onze relaties, Prof. Ir. Wim Hoeckman, CEO van het gerenommeerde staalbedrijf Victor Buyck Staal Constructies in België, heeft de afgelopen vijf jaar op een succesvolle manier de cultuur binnen zijn organisatie weten te veranderen. Door zijn ervaringen aan het papier toe te vertrouwen, heeft hij deze succesvolle aanpak kunnen analyseren en daarmee een succesrecept uitgeschreven. Met het boek ‘De kracht van het gedragskompas’ heeft hij niet alleen voor zichzelf, maar zeker ook voor andere CEO’s van technisch georiënteerde bedrijven een praktische veranderaanpak op papier gezet.

Nu luidt mijn advies niet: ‘Als iets goed is gegaan, schrijf er een boek over’. Maar wel: Als iets succes is, analyseer waardoor dat komt en leg het vast.  Al is het in de vorm van een column in jullie bedrijfsblad, een artikel online of houd het voor jezelf door een pagina in je dagboek hieraan te wijden. Want als je weet wat het succesrecept is, heb je de sleutel voor meer succes!