Meer Leren Van Elkaar – Meelopen En Meereizen Met Collega’s

0165 74 60 15

×

5 april 2018 door Mario Bierkens | On the spot leren

Als manager weet je dat collega’s veel van en aan elkaar kunnen leren. Jonge en nieuwe collega’s brengen interessante nieuwe inzichten van school mee. Oudere collega’s hebben door hun jarenlange ervaring praktische oplossingen voor problemen waar jonge collega’s nog onvoldoende kennis van hebben genomen. Als manager wil je natuurlijk graag dat deze personen elkaar sterker maken. In veel bedrijven wordt bijvoorbeeld gestimuleerd dat medewerkers een dagje met elkaar meegaan. Of dat je een dag meeloopt op de afdeling van een collega. Deze manier van leren is heel leerzaam. In de praktijk blijkt echter helaas dat deze meeloop- en meereismomenten onvoldoende resultaat opleveren en dus onvoldoende leiden tot nieuw en ander gedrag. Dit kan anders!

Vergroot het leereffect

Door een paar slimme dingen te doen als manager kun je het leereffect simpel vergroten. Enkele voorbeelden hoe je dit kunt benutten.

  • Geef mensen altijd de opdracht mee om jou na een meereis- of meeloopdag te laten weten wat ze van elkaar geleerd hebben en wat ze anders gaan doen. Het feit dat je deze opdracht geeft vergroot de kans op output en meer leerresultaat.
  • Het is ook aardig dat je het duo dat met elkaar op pad gaat vooraf belt/mailt/appt met de boodschap: Leuk dat jullie met elkaar op pad gaan. Laat me aan het eind van de dag weten tot welke nieuwe inzichten je gekomen bent. Zo’n prikkel noemen we bij Intenza een 95%-prikkel. Zo’n prikkel vergroot het effect van het meereizen.
  • Stimuleer dat mensen in een bepaalde periode met elkaar op pad gaan.  Zet op de agenda van het teamoverleg en van de bila’s: meereizen en leren. Vraag mensen voor te bereiden: Wat heb je geleerd van je collega’s waardoor je het anders bent gaan doen na het meereizen? Dit geldt overigens zowel voor jonge collega’s die iets van oudere collega’s leren. Door die gelijkwaardigheid in de prikkels op te nemen stimuleer je vooraf dat men altijd iets van iemand kan leren.
  • Voeg een kopje aan gespreksverslagen toe wanneer men samen op pad is geweest: Welke feedback heb ik gekregen van mijn collega die ik in volgende gesprekken zeker wil meenemen? Op die manier zie je meer het leerresultaat van het met elkaar meelopen.
  • Wat ook goed werkt is om het duo dat samen op pad gaat een vraag mee te geven vanuit jouw rol als manager. Jullie gaan met elkaar op pad, ik ben benieuwd wat jullie advies aan mij zou zijn om … te realiseren. Kom eens met een aantal verbetersuggesties. Je kunt de regie zelfs zover opvoeren dat je aan het eind van de meeloopdag al een call inplant, zodat je ze proactief met oprechte interesse belt. Ze zijn de hele dag met elkaar op pad geweest, dus hebben vast mooie adviezen.

Hierboven staan enkele voorbeelden waarmee je als manager de transferwaarde van meereizen en meelopen met elkaar vergroot. Want ook hier geldt: zonder regie leren ze niet. Veel succes met het vergroten van de transfer van het meereizen.

Meer weten?

Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.