+31 (0)165 74 60 15

×
Kees van Leeuwen

11 december 2018 door Kees van Leeuwen | Sales

Salesmeeting: met een inspirerende agenda creëer je meer output!

We hebben het waarschijnlijk allemaal wel eens meegemaakt…een salesmeeting die nergens toe leidt. Waarbij bijvoorbeeld het accent te veel ligt op terugkijken of de focus vooral intern ligt. Maak van je salesmeeting een realisatiesessie door onder andere te zorgen voor een inspirerende en professionele agenda! In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen.

Een inspirerende agenda

Onderstaand vind je een format dat je gaat helpen om te focussen op groei en toekomst. En bovendien bijdraagt aan het realiseren van een lerende cultuur.

  1. Verrassend van start:
    • Start bijvoorbeeld met een inspirerende quote, speel in op de actualiteit of vertel een anekdote. Uiteraard dienen jouw voorbeelden vertaald te worden naar jouw salesteam. Bijvoorbeeld: ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. Die uitspraak las ik laatst en ik realiseerde mij dat dat ook voor ons als team geldt. We draaien goed, maar het kan nog veel beter!’
  2. Focusthema
    • Dit kan een Aanvals- of Salesthema zijn (denk onder andere aan klanten, markten en producten).
  3. De barometer
    • Hoe staan we ervoor als team: Groen, Oranje of Rood?
  4. Persoonlijke performances
    • Hoe staan de verkopers er individueel voor: Groen, Oranje of Rood?
  5. Delen van best practices
    • Leren van elkaar door te delen wat sinds de vorige salesmeeting is toegepast en welk effect dat had. Zoals het winnen van een nieuwe klant of het realiseren van cross selling. Lees ook: Teamleren, hoe deel je best practices.
  6. Leren van elkaar op fundamentals
    • Er zijn bepaalde fundamentals waarvan je als salesmanager vindt dat jouw verkopers dat dienen te beheersen. Zoals de elevator pitch van jouw organisatie of het overwinnen van bepaalde bezwaren. De salesmeeting is een prima moment om die aspecten in te slijpen!
  7. Beantwoorden vragen naar aanleiding van de vooraf toegestuurde mededelingen
    • Mededelingen hebben een informatief karakter. Voorkom dat iedereen achter over gaat leunen als je mededelingen doet. Slimmer is om de mededelingen vooraf toe te sturen en aan te geven dat eventuele vragen uiterlijk 48 uur voor het overleg naar jou gestuurd dienen te worden. Dan kun je het overleg benutten om die vragen te beantwoorden.
  8. Persoonlijke acties voor morgen
    • Laat je verkopers aangeven wat hun persoonlijke actiepunten zijn naar aanleiding van de salesmeeting dat je zojuist gevoerd hebt.

Als je bovenstaand format bekijkt, dan zijn punten 2 t/m 7 door jouw verkopers zelf voor te bereiden. En door een gerichte voorbereiding aan hen mee te geven, zorg je voor meer output tijdens jouw salesmeeting!

Lees ook: 3 tips voor een inspirerend salesoverleg

Succes met toepassen!

Agenda salesmeeting

Wil jij een voorbeeld hebben van de voorbereiding die je kunt vragen aan jouw verkopers bij de verschillende agendapunten? Vraag dan hier de checklist aan.