+31 (0)165 74 60 15

×

28 januari 2013 door Mario Bierkens | Realisatiekracht

Vrijdagavond op weg naar Palazzo, een restaurant in een spiegeltent. Onder leiding van een sterren chef (in dit geval Cees Helder, voormalig chef-kok van Parkheuvel) wisselen heerlijke gerechten en circusachtige optredens elkaar af om gasten een vermakelijke avond te bezorgen.

Onderweg naar de locatie werd mijn aandacht volledig getrokken naar een zee van licht met bewegende beelden. Dichterbij gekomen bleek het de nieuwe zwarte doos van Amsterdam te zijn waar iedereen het over heeft. De Ziggo Dome waar zowel bezoekers als artiesten lyrisch over zijn. Nu wil ik het niet hebben over de geluidskwaliteit, maar over de indrukwekkende golf van beelden die via ledlampen over de totale buitenmuur van de Dome lopen. Naast aankondigingen van top artiesten die nog gaan optreden in deze ruimte met een top akoestiek worden ook reclames van adverteerders of reclameboodschappen van Ziggo vertoond. Gelukkig heeft deze afleiding er niet voor gezorgd dat ik blikschade heb veroorzaakt, want ik vraag me serieus af of de verkeersveiligheid rondom de ArenA niet negatief wordt beïnvloed, maar dit terzijde.

Nu 24 uur later valt het mij op dat enkele beelden die ik voorbij heb zien komen nog steeds in mijn onbewuste rouleren. Ik werd me vandaag weer bewust hoe belangrijk het is om datgene waar je als leidinggevende de aandacht op wil vestigen vele malen sterker maakt door het naast er over communiceren ook in de werkomgeving van de medewerker zichtbaar te maken. Nu weet ik wel dat managers niet hetzelfde budget hebben als Danny Damman, commercieel directeur van Ziggo Dome, maar je kunt zeker veel bereiken door goed na te denken hoe je als manager ervoor kunt zorgen dat belangrijke onderwerpen continu op de mentale agenda van medewerkers blijven.

Ter inspiratie:
zorg dat in iedere werkruimte een poster hangt met daarop de tekst die jij belangrijk vindt (bijvoorbeeld ╥stel aan het einde van ieder telefoongesprek de vraag “Waarmee kan ik u nog meer van dienst zijn?”
laat op breedbeeldschermen zien welke successen er die dag zijn geboekt
als je feedback geven wil stimuleren, installeer als screensaver op elke PC: Vraag wat vaker “Welke tip heb jij voor mij?”
Maak dus meer gebruik van de 95%-omgeving van je medewerker om het gewenste gedrag te realiseren. Nu maar hopen dat ik voor maandag de Ziggo Dome beelden uit mijn brein kan wissen.