+31 (0)165 74 60 15

×

22 januari 2013 door Mario Bierkens | Realisatiekracht

Gisteren was de officiële inauguratie van Obama. Met nieuwe statements en speerpunten, zoals het homohuwelijk, duurzaamheid en terugdringen van het geweld.

Je merkt dat het enthousiasme van 4 jaar geleden nu iets getemperd is. Je zult dat als leider van een organisatie ook wel herkennen. Als je net nieuw bent aangesteld, geven veel mensen je nog het voordeel van de twijfel. Maar wil je je collega’s vol enthousiasme over je laten vertellen dan werkt alleen communiceren niet. Wat wel werkt is dat je snel met quick wins datgene wat je communiceert omzet in voelbare beweging. Pas dan win je mensen voor je, want ze hebben in de gaten dat mooie toezeggingen doen vele malen makkelijker is dan deze ook realiseren. Het is hetzelfde als dat je vanmorgen je partner hebt beloofd dat je vanavond zijn of haar verwachtingen gaat overtreffen. Zeker als je het dan niet waarmaakt (en wie herkent dit nu niet?) is het een boemerang geweest die je net zo hard terugkrijgt. Om dit boemerangeffect te voorkomen is het essentieel wanneer je gaat communiceren over een verandering je vooraf al hebt voorbereid en geregisseerd hoe medewerkers binnen 48 uur jouw eerste bewegingen naar aanleiding van de toezegging voelen en merken. Mensen zijn inmiddels immuun geworden voor mooie beloften, maar niet voor voelbare effecten.

Voorkom dus het boemerangeffect door vooraf de eerste bewegingen snel na je toezegging te realiseren. We zullen Obama iets meer tijd geven, maar weten allemaal dat de eerste 100 dagen van zijn nieuwe periode bepalend zullen zijn voor het enthousiasme onder de Amerikaanse inwoners.

Nog 99 dagen te gaan!