Communicatie Op Afstand Vanuit DISC Gedragsstijlen

+31 (0)165 74 60 15

×

In deze Intenza Doe tip lees je hoe je als manager je medewerkers ook op afstand aandacht kunt geven. Al weken zijn we in de ban van het coronavirus. We kijken en luisteren naar het nieuws en iedereen reageert er anders op. Hoe keken de verschillende stijlen enkele weken geleden naar deze wat nu blijkt wereldwijde crisis. Als manager is het goed je dat te realiseren.

Een medewerker met overwegend …
D-Stijl Nog steeds wel een beetje ‘ver van m’n bed gebeuren’. Een probleem is een probleem als het zich voordoet. Je nu al druk maken over ‘als/dan…’ is verspilde energie. Ziet het dan wel.
I-Stijl Wil er eigenlijk niet te veel van horen en zich er liever niet te druk over maken. Humor is een beproefde methode hiervoor. Zie o.a. de vele ‘grapjes’ en de internetmemes die in de rondte gaan.
S-Stijl We kunnen wel denken dat het meevalt, of er lollig over doen. Maar wat als het wel deze kant op komt? Hoe houden we het tegen? Als dat maar goed gaat allemaal …
C-Stijl Beter goed voorbereid voor niks, dan worden verrast. Volgt het nieuws op de voet, checkt achtergrondinformatie en denkt al over mogelijke scenario’s na.

 

Aandacht geven aan je medewerkers op afstand vanuit de DISC gedragsstijlen

Nu we zo min mogelijk persoonlijk contact mogen hebben kan de communicatie een uitdaging worden. Dat geldt voor iedereen; familie, vrienden, collega’s en klanten.
Het is interessant om als manager vanuit gedragsstijlen te kijken naar de communicatie met je teamleden. Waar hebben zij behoefte aan? Hoe kan je dat doen?

Een medewerker met overwegend …
D-Stijl Communiceren kan kort en krachtig. Altijd al zo gedaan en er verandert eigenlijk niet veel. Een berichtje, kort mailtje of desnoods een snel belletje. Meetings kunnen via een Webinar, en dat is ook weer lekker effectief.
I-Stijl Sterk behoefte aan persoonlijk contact! Dat typeert de I-stijl. Gelukkig zijn er tegenwoordig vele online mogelijkheden. Deze stijl kan in gebruik hiervan ook heel creatief worden. Zowel zakelijk als privé. Benutten van Facetime, Microsoft Teams, een persoonlijke mail. Het kan allemaal en je medewerker zal je dankbaar zijn.
S-Stijl Streeft ernaar om alles zo goed en zoveel mogelijk normaal te laten functioneren. Ook in lastige tijden. De Skype-lijn naar de familie en met name de ouders zal heel vaak open staan. En ook met de collega’s natuurlijk. Het werk gaat door!
C-Stijl Thuis- of alleen werken is eigenlijk wel helemaal prima voor deze stijl. Mits alles natuurlijk (technisch) goed geregeld en afgesproken is. Essentiële communicatie is daarbij natuurlijk belangrijk. Dit het liefst op schrift, wat al voor 90% zal voldoen.

 

Aandacht geven aan je klant: aandacht op maat

“Zorg goed voor elkaar” wordt veel gehoord deze dagen. Dat geldt niet alleen richting je medewerkers maar ook richting je klanten. Hoe benut je nu als manager de kwaliteiten van je medewerkers om aandacht op maat te geven richting je klanten? Hoe kan je dat doen?

  1. Organiseer een Microsoft Teams overleg tussen medewerkers met overwegend een I-stijl. Doel: ideeën genereren. Een brainstorm op afstand. Er zijn geen grenzen. Alle ideeën mogen. Als manager kun jij de voorzitter zijn. Jij komt zelf met het eerste idee (bijvoorbeeld: maak een vlog voor je klanten).
    De medewerkers met overwegend C-stijl checken de haalbaarheid op basis van bijvoorbeeld 2 criteria: toepasbaarheid en effect op korte termijn.
    Medewerkers met D- en S-stijl maken een stappenplan met concrete teaminvulling: wie kan wat doen?
  2. Verander de context: laat medewerkers met elkaar samenwerken die dat in de dagelijkse praktijk minder doen. Gevolg: zij leren kanten van elkaar kennen die tot voor kort onbelicht bleven.
  3. Laat medewerkers een idee kiezen waarbij ze hulp nodig hebben van een collega. Dat bevordert de samenwerking en het plezier. Bovendien ervaart de klant die interne samenwerking ook als voorbeeld van samenwerken in deze bijzondere tijd.
Online DISC coaching in 4 stappen

Vergroot je persoonlijke effectiviteit met inzicht in je persoonlijke kracht en gedrag.