+31 (0)165 74 60 15

×

‘Het lijkt wel of onze mensen in 1 keer gedachten kunnen lezen’. Een van mijn klanten die ik vorige week sprak deed deze treffende uitspraak.

Wat bedoelde hij hiermee? Nu de 1e Corona schok zo’n beetje is ingedaald is het ook tijd om vervolgstappen in het klantcontact te zetten. De 1e telefoontjes over ‘hoe gaat het met jullie’ zijn inmiddels geweest. Hoe kun je nu op waardevolle wijze je klanten contacten; op een dusdanige manier die zij ervaren als een ‘‘steuntje in de rug’ én ‘gepast’ is (lees niet té commercieel)?

Hoe kan je dat doen? 6 tips:

  1. Denk niet voor de klant maar laat de klant de keus. Stel je klant de vraag: ‘De focus ligt nu vooral op korte termijn tips rondom Corona, maar wat wil jij eigenlijk zelf? Wil jij hierop focussen of ben je ook geholpen met ideeën die je los hiervan kunnen helpen?’ Oefen dit ook met je teamleden in de week- of dagstart. Ook kan je duo’s maken waarin 2 collega’s even met elkaar oefenen. Hierna bellen ze allebei een klant en vervolgens delen ze hun ervaringen en tips.
  2. Doe een brainstorm met je team en laat hen een A4tje maken met Coronatips én een A4tje met andere actuele tips die de klant los van Corona ook helpen en die meer in je normale adviesrol passen.
  3. Start met die klanten waarvan je weet dat er kansen liggen of dat ze er positief in staan.
  4. Veel bedrijven hebben inmiddels een aparte Corona helpdesk of een Corona item op hun website. Pas de voicemailberichten aan: Fijn dat u belt, heeft u vragen over Corona maatregelen dan kunt u deze ook vinden op ……, wilt u mij liever persoonlijk spreken, spreek dan uw vraag in en ik bel u altijd binnen 24 uur terug.
  5. Verzorgt jouw bedrijf een webinar of versturen jullie een nieuwsbrief? Laat je relatiemanagers dan hun klanten contacten en hierop attenderen. Dat kan zowel vooraf: wil je deelnemen? Als achteraf? Vind je het prettig als ik de meest belangrijke zaken met je deel?
  6. Stel in contactmomenten niet alleen vragen over de status (hoe gaat het nu?) maar stel ook toekomstgerichte vragen:
    • Wat is jullie plan voor komende 2 weken?
    • Wat zijn acties die jullie willen oppakken komende periode?
    • Wat is het 1e wat je wilt oppakken als het weer beter gaat?

Veel succes met de toepassing van deze tips!

Steuntje in je rug nodig?

We denken graag vrijblijvend met je mee.