+31 (0)165 74 60 15

×
Petra Kerrebijn

15 februari 2022 door Petra Kerrebijn | Gedrag

Werkgeluk of jezelf energiek voelen zit hem in de kleine dingen. Een paar weken hadden we een mooi artikel over de 5 succesfactoren van werkgeluk vanuit de organisatie bezien. Je kunt je leven leuker maken door bewust bezig te zijn met je eigen werkgeluk. Geluk dat voor maar liefst 50% bepaald wordt door de keuzes die jij zelf maakt. 5 tips hoe je ervoor kunt zorgen om die positieve vibe erin te houden, danwel te krijgen. 

5 tips om jezelf en je team positief en energiek te houden

TIP 1: Kwetsbaar

Ik hoorde vorige week een bericht op de radio over de vele mensen die zich wat down voelen in deze donkere tijd van het jaar. Niet alleen door Corona, maar ook door het gebrek aan zonlicht. Want zonlicht zorgt ervoor dat je dopamine en serotonine aanmaakt. Stofjes die je kort gezegd een goed gevoel geven.

Afgelopen winter had ik last van een heuse winterdip. Toen kreeg ik van iemand een tip om zo’n Philips (sorry voor de reclame) lichtlamp aan te schaffen. Ik dacht: ja ja …. En wat schetst mijn verbazing? Het werkte! Of dat door die lamp kwam weet ik eerlijk gezegd niet. Maar wat maakt het uit? Categorie vraag niet hoe het kan, geniet ervan!

Door je kwetsbaar op te stellen maak je duidelijk dat het OK is om het te delen wanneer je eens een keertje niet lekker in je vel zit. En die openheid in je team zorgt voor meer verbinding en een groter begrip naar elkaar. En bovendien leidt het nog tot goede ideeën waar je zelf misschien nog niet over had nagedacht.

TIP 2: Bewegen

Ik zeg altijd; na een uurtje hardlopen of fietsen ziet de wereld er weer wat zonniger uit. Want door bewegen maak je Dopamine aan: het gelukstofje voor je brein. Nou snap ik best dat niet iedereen wil gaan hardlopen of fietsen maar je kunt wel wat anders doen. Zet je wekker op je telefoon zodat je iedere 2 uur even beweegt. Dat is bovendien erg goed voor je concentratie!

Pak de trap in plaats van de lift. Vervang een bila via MS Teams eens in een wandeling al dan niet met een Facetime call. Verzamel wat video’s met korte bewegingsoefeningen en benut er iedere keer 1 in je dagstart. OK, het voelt in het begin misschien een beetje awkward … maar het leidt ook tot lol.

TIP 3: Groene golven

Als ik me ‘mwah’ voel vult mijn hoofd zich met gedachten die dat beeld ondersteunen. En zeg nou zelf, daar word je niet echt vrolijker van! Dus tijd om die negatieve gedachten te doorbreken. Persoonlijk doe ik dat door even 10 minuten te nemen om te bedenken waarvoor ik dankbaar ben: de heerlijke kop thee die voor me staat, mijn gezondheid, de mensen die in mijn leven zijn, dat leuke berichtje, etc.

Dankbaarheid zorgt voor positieve energie. Zo werkt het ook in teams. We noemen dat bij Intenza de groene golf. Start je overleggen eens met een ‘rondje Groene golven’. Ofwel: niet wat er moeilijk is of wat is mislukt maar juist wat er goed gaat, wat iemand leuk vindt. Wat blijkt? Als je start met de groene golf ontstaat er meer energie, oplossingsgerichtheid en trots en daarvan pluk je de rest van het overleg de vruchten. Hoe je dat doet? Zie de vlog van mijn collega Marc Willems:

TIP 4: Lol

In deze efficiënte tijd lijkt het wel alsof we vooral focussen op inhoud en vergeten te investeren in de ‘relatie’ en ‘leuk’. Zorg daarom dat je ieder overleg met je team (ook online) iets bedenkt wat lol veroorzaakt. Zo mocht ik laatst een overleg van een klant bijwonen waar de jaarcijfers van 2021 niet droog werden gepresenteerd maar in de vorm van een kennisquiz in Kahoot. Origineel? Helemaal niet. Leuk? Zeker! Het maken van de spelersnamen leidde al tot brede smiles. De prijs was met een knipoog. Ook had deze klant er een paar ‘funvragen’ in verwerkt waarover er veel werd gelachen. Bovendien leidde deze vragenquiz ertoe dat de cijfers veel meer voor de mensen gingen leven….Handig toch? Inspiratie nodig voor meer fun in je overleggen? Lees mijn eerdere blog over hoe je online overleggen leuker en energieker maakt.

TIP 5: Acceptatie

Piekeren over zaken die je niet kunt beïnvloeden. Heb jij dat ook wel eens? Ik wel namelijk. Of betrap je een collega of een vriend hier wel eens op? Dit piekeren veroorzaakt niet alleen onrust, maar het zorgt er bovendien voor dat je die energie niet meer kunt benutten om je op andere zaken te focussen wat juist wél energie oplevert.

Mijn stelregel is daarom: max 1 uur piekeren en dan zeg ik tegen mezelf: OK ik vind het vervelend dat …… maar ik kan er niets aan veranderen dus ik accepteer het en focus me ergens anders op namelijk op ……

Zo is dat ook in overleggen met je teamleden en gesprekken met klanten of mensen in je persoonlijke omgeving. Focus op onderwerpen waar je invloed op uit kunt oefenen. Moet je dan helemaal geen aandacht hebben voor vervelende zaken waarvan je last hebt? Natuurlijk mag dat best, maar focus je energie ergens anders op.

Een voorbeeld: gaat het bijvoorbeeld over een ‘tekort aan grondstoffen vanwege Covid’ besteed dan maximaal 5 minuten aan ‘hoe vervelend dit is’ en brainstorm vervolgens hoe je hier mee omgaat. Zoals: hoe gaan we onze klanten voor-informeren om klachten te voorkomen? Welke reacties verwachten we en hoe reageren we hier dan weer op? Kunnen we iets bedenken waardoor we dit structureel voorkomen?

Een van mijn favoriete omdenkers:

Tja een beetje compassie voor jezelf is niet onverstandig. Zeker wanneer je zelf niet zo geduldig bent (zoals ik 😉).

Zoek je meer inspiratie? Lees dan de blog van mijn collega Jacqueline Kooijman over werkgeluk.  https://www.intenza.nl/artikelen/werkgeluk/