+31 (0)165 74 60 15

×
Frank van Hal - Intenza

11 mei 2023 door Frank van Hal | Sales

De zomer is in zicht. In een actualiteitenprogramma hoorde ik dat veel ondernemers en professionals de zomerperiode benutten om even terug te schakelen en bij te tanken. Daar loert een gevaar, zoals ook het vorige artikel genoemd. Zorg daarom dat je in beweging blijft, zodat je na de zomer de vruchten kunt plukken.

Hieronder lees je een aantal ideeën die je vóór de zomer (zelf of met het team) kunt oppakken om er na de zomer van te profiteren. Naast een voldaan gevoel geeft dit ook veel inzicht, actie, de juiste focus en natuurlijk commerciële kansen.

Creëer meer lerend vermogen

Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Zoom in op wat er anno 2023 nog steeds voor beweging, regie & fun zorgt.

Onlangs sprak ik met een ondernemer die al enkele jaren op dezelfde manier zijn commerciële weekstart organiseerde. Hij merkte dat het voorspelbaar werd en vroeg zijn team om feedback door middel van het geven van een cijfer. Het team gaf de weekstart een 7. Door verder te vragen, kreeg hij inzicht in waarom hij dat cijfer kreeg en vroeg hij zijn team om drie tips om naar een 8 te gaan. Op basis van de concrete input kon hij de weekstart nog inspirerender en interactiever maken en het ontbrekende lerende vermogen toevoegen. Nu deelt elk teamlid elke week een ‘best practice‘ die hij of zij heeft toegepast in contacten met klanten en leveranciers. Het team bereidt dit afwisselend voor en dit houdt iedereen scherp, zodat niet alleen de leider hard aan het werk is. Ze hebben ook samen een menukaart gemaakt met werkvormen en experimenteren hiermee tot het einde van 2023. In december evalueren ze alles en bespreken ze wat ze behouden en/of verbeteren. Na afloop hebben ze ook een kort moment waarop ze samen inzoomen op twee elementen:

  1. Hebben we fun en lerend vermogen ervaren in de (commerciële) weekstart?
  2. Welke tip neem je mee die je gaat toepassen in je klantcontactmomenten?


Focus op het behalen van persoonlijke en of teamdoelstellingen

De periode voor de zomer is een uitgelezen moment om even stil te staan en kort terug te kijken op de eerste helft van het jaar, om vervolgens maximaal vooruit te kijken. Vanwege de waan van de dag en de werkdruk hebben professionals, teams en organisaties vaak steeds minder tijd om te reflecteren. Er zijn drie mogelijke scenario’s:

zomerdip in sales voorkomen

1. Lig je voor op schema qua targets / doelstellingen?

Dat is natuurlijk geweldig! Wat was er zo succesvol en blijf je vasthouden / versterken voor na de zomer? En wie kan er binnen je team ook van profiteren en/of van leren?

2. Lig je net op schema qua targets / doelstellingen?

Welke acties kun je nu al verhogen / oppakken om je kans op het realiseren van je doelstellingen in de tweede helft te vergroten?

3. Lig je achter op schema qua targets / doelstellingen?

Welke concrete acties en activiteiten ga je ondernemen om de kans op het behalen van jouw doelstellingen te vergroten? En wie kan jou hierbij helpen of welke hulp ga je inschakelen? Vaak is het gedrag van mensen de oorzaak dat we pas actie ondernemen als het eigenlijk al te laat is. Daarom is het belangrijk om nu jouw collega’s, leidinggevenden en/of klanten te betrekken en hun input te gebruiken. Zij kunnen je helpen om nieuwe ideeën te genereren en kansen te benutten.

Lig je achter op schema?

Als het behalen van jouw targets of doelstellingen achterblijft, is het slim om op een concrete en andere manier te versnellen, zodat je een dip in het najaar voorkomt. Het is dus belangrijk om de voorzomer te benutten! Hieronder vind je een aantal ideeën.

  1. Plan met oud klanten en/of slapende klanten een afspraak in de zomerperiode in. Werk voor elke afspraak een idee uit waar ze hun voordeel mee doen. Kom brengen in plaats van halen.
  2. Activeer of prikkel je klanten met een zomeractie. Deze actie heeft een korte duur en wordt vooraf aangekondigd. Een leuk retail voorbeeld: voer een Mystery Visit uit en deel tijdens de afspraak de belangrijkste tops en tips delen.
  3. Benut leuke interne werkvormen / acties om je team in beweging te laten komen voor de zomer. Twee voorbeelden hiervoor zijn:

Wimbledon
Bellen voor afspraken in de maand juni. Er wordt gewerkt met een persoonlijke en teamdoelstelling. Diegene die de meeste afspraken maakt wint de Wimbledon Trophy. Het team dat gezamenlijk de meeste afspraken maakt wint de Teamcup.

Klanten benutten als ambassadeurs
Bel voor de zomer actief klanten die enthousiast zijn over jou en jullie samenwerking voor een ambassadeursgesprek. Tijdens dit gesprek deel je elkaars netwerk en vergroot je de kansen om in beeld te komen bij interessante contactpersonen en organisaties. Je helpt zo je klant en jezelf met commerciële kansen en inzichten.

Kom in Beweging (en dus actie)

Doelen en acties bepalen is natuurlijk belangrijk maar zonder regie gebeurt het vaak niet. Om nou te voorkomen dat het plan gelijk in de lade verdwijnt is concreet gedrag nodig. Uit onderzoek is gebleken dat motivatie niet genoeg is om doelstellingen te realiseren, concreet gedrag vergroot de kans op slagen (en succes) van 4% naar 46% (Bron : Ben Tiggelaar)

De onderstaande vragen zorgen voor DOEN!

Wat wordt je eerste stap? Hoe ga je dit doen? Waarmee starten? Wie gaat je helpen en/of scherp houden? Onderstaande stappen helpen je hierbij:

  • Maakt korte en lange termijndoelen: wat wil je bereikt hebben op 1 augustus en op 31 december?
  • Wat ga je precies doen? Prioriteren van acties en activiteiten
  • Wie gaat hier een rol inspelen of je hierbij helpen?
  • Wanneer te starten: maak een concrete tijdsplanning maken
  • Hoe ga je successen vieren en waarderen?
  • Welke obstakels denk je tegen te komen en hoe deze te voorkomen?

Stuur je concrete Zomer Business plan in naar info@intenza.nl en je wordt gebeld door 1 van de Intenza professionals om te sparren! Heb je vragen? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in.

Contact met Intenza

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.