+31 (0)165 74 60 15

×

7 juni 2018 door Petra Kerrebijn | Sales

Ook het benutten van ambassadeurs is een mooi onderwerp om in de zomerperiode beet te pakken. Tijdens deze workshop maakten de deelnemers kennis met 5 bewezen methoden om tevreden klanten te activeren tot ambassadeur. Veel bedrijven hebben zeker fans. Maar vaak is de uitdaging hoe je hen activeert. Een succesrecept hiervoor werd in deze workshop gedeeld.

Hoe doe je het?
Bij een ambassadeursgesprek onderzoek je hoe je elkaars netwerk kan benutten door elkaar in te zetten als ambassadeur. Check allereerst de klanttevredenheid (overigens is het advies om dit niet slechts 1 keer per jaar te doen bij een klant tevredenheidsonderzoek maar regelmatig: welk rapportcijfer geef je onze samenwerking/relatie?). Bereid 3 scenario’s voor:

  • Bij ≥ 8 activeren als ambassadeur. Stel allereerst de vraag: hoe zou je het vinden wanneer we elkaars netwerk benutten om elkaar verder (aan business of contacten) te helpen?
  • Bij 6- 8 benutten als verbetermoment: onze ambitie is een 8 wat zouden we de komende periode moeten vasthouden en wat veranderen om dit te realiseren voor jou? Belangrijk hierbij: stel je verbetervraag toekomstgericht, dan kom je erachter of de ander nog gelooft in de samenwerking.
  • Bij < 6: eerst klacht oplossen! Eerste actie zetten binnen 24 uur!

Het ambassadeursgesprek
Bedenk voordat je het daadwerkelijke ambassadeursgesprek gaat voeren diverse mogelijkheden om elkaars netwerk te benutten. Op deze manier kan je hierover samen met de klant brainstormen en concreet worden. Tijdens de workshop zijn 5 manieren gedeeld.
Onderstaand vind je er 2:

  • Introductie: klant introduceert jou bij relatie met vergelijkbare issues (benut LinkedIn) of elkaars klantenlijst/LinkedIn/netwerken doornemen
  • Relatiemanagement: samen relatieactiviteit organiseren of presenteren in netwerkmeeting klant (bv. brancheorganisatie)/samen naar elkaars netwerk, Intermediairsclubje, Bizz Cooking

Zorg voor een goede balans tussen geven en nemen.
Maak wel concrete afspraken over de eerste actie! Dus niet: als ik iemand tegenkom dan zal ik aan je denken …. Dat is afspraak met een hoog intentiegehalte maar een lage realisatiekans omdat het er vaak niet van komt.

Lees ook in de reeks Zomerdip Voorkomen:

Vraag de checklist aan

Vraag de checklist voor de bewezen ambassadeursaanpak aan.