Hoe regisseer je een effectieve zomeractie?

0165 74 60 15

×

12 mei 2017 door Mario Bierkens | Sales

De Sales Inspiratie Sessie (20 april 2017) werd afgesloten met een aantal tips die je als manager helpen om op een slimme manier regie te zetten op de salesbeweging en resultaten tijdens de zomerperiode. Want 1 ding is zeker: er is wel wat regie nodig om het ‘op de mentale agenda bij je team te houden’.

Tijdens deze workshop werden er 9 tips gegeven:

  • Wees ook de haas in de zomer
  • Regisseer de regelmaat
  • Focus op de toekomst
  • Mobiliseer de omgeving
  • Prikkel op afstand
  • Benut nieuwe media
  • Sales is fun
  • Maak voortgang zichtbaar
  • Vergroot groene zomergolf

De top drie hebben we verder uitgewerkt:

Regisseer de regelmaat

Daarmee zorg je ervoor dat men er ook echt mee aan de slag gaat in plaats van dat je kick off voor de zomersales een eenmalige prikkel is. Hoe doe je dat? Enkele tips: Benut 10 voor 10 (iedere dag samen starten met voor 10 uur 10 minuten besteden aan de zomeractie bijvoorbeeld door een klant te bellen, uit te nodigen, etc.).

Prikkel op afstand.

Juist tijdens de zomerperiode is niet iedereen continu aanwezig. Ook jij als manager niet. Benut daarom moderne communicatiemiddelen om tussentijds te prikkelen. Zoals:

  • Maak een groepsapp aan en prikkel regelmatig
  • Stimuleer successen en vragen
  • Organiseer CoachCalls op vaste tijden
  • Iedere week Skype-overleg (max. 30 minuten)
  • Mail de vraag van de week met Focus-SalesThema: bv. weerstand van prospect Wat is jouw reactie? Verzamelen en de beste voorbeelden rondsturen einde van de week.

Maak het leuk!

Veel managers benutten onvoldoende de kracht van fun en dat is een gemiste kans. Want …. wanneer mensen plezier hebben maken zij Dopamine aan. Dat zorgt ervoor dat je creatiever bent, sneller in beweging komt, zin krijgt om initiatieven te nemen, etc. Hoe maak je het leuk? Onderstaand een paar voorbeelden:

  • Competitie (The voice of…, Sales zomer tour)
  • 5 minute trainingen: 1 keer per week een korte opfristraining met je team van 5 à 10 minuten om de salesactie van de komende week succesvol in te zetten.
  • Netwerkspel
  • Goede doelen-salesactie
  • Stuur ze ‘de straat op’ en benut hun ervaringen voor leuke ideeën om klanten te verrassen
  • SalesKaarten: dit is een methode om heel snel te leren op een visueel aantrekkelijke manier.

Lees ook in de reeks Zomerdip Voorkomen:

Meer tips?

Wil je meer tips ontvangen hoe je als manager op een leuke manier regie kan benutten om je salesteam naar topprestaties te leiden?